Boek recensie: Ik heb (geen) zin, Annemerel de Jongh

Er zijn een aantal mensen die al influencer waren voor het hip was. Annemerel de Jongh is zo iemand: zij schrijft al 14 jaar op haar blog Annemerel.com over haar avonturen, met een grote nadruk op haar grote passie, hardlopen. Die kennis en ervaring wordt gretig gelezen door een enorme groep hardlopers van allerlei pluimage. Haar eerste boek, Live, Love, Run was een groot succes en vroeg om een vervolg. Dat ligt nu voor me: Ik heb (geen) zin is een persoonlijk boek vol verhalen, overpeinzingen en tussen neus en lippen door een paar gedegen adviezen en leefregels.

Verhalen

Wat Ik heb (geen) zin echter anders maakt dan Live, Love, Run, is dat er in dit boek meer ervaringsverhalen staan, waarin zowel Annemerel als andere bekende en minderbekende hardlopers vertellen over hun ervaringen. Die ervaringen zijn nu niet helemaal gericht op het opbouwen van een trainingsschema, het opstellen van een voedingssschema of het kopen van de juiste outfit, maar meer op persoonlijke ervaringen. Een baaldag, smoesjes om niet te lopen, ervaringen met blessures – je kunt het zo gek niet bedenken. Dit boek laat je in ieder geval zien dat je niet de enige bent, dat iedereen wel eens een momentje heeft waarop hij niet vooruit te branden is. Zelfs Annemerel!

Thematiek

De verhalen en anekdotes uit Ik heb (geen) zin zijn natuurlijk opgedeeld in een aantal thema’s. Anders zou het wel een heel chaotisch boek zijn geworden. Die thema’s lopen van hardlopen als je wat ziek bent (verkouden bedoel ik dan, niet als je met 40 graden koorts op bed hoort te liggen) als het regent, als je een tijdje geen progressie hebt geboekt – of als het vakantie is… al die smoesjes om niet te lopen, die iedereen wel eens heeft geroepen of genoemd. Al die ervaringen staan hier zwart op wit verwoord en zorgen er hopelijk voor dat je toch je loopschoenen aantrekt om dat rondje te doen. Op je eigen manier, op je eigen tempo.

Conclusie over Ik heb (geen) zin

Hardlopen is een intensieve bezigheid, waar stiekem meer tijd in gaat zitten dan je zou denken. Daardoor lopen hardlopers regelmatig tegen motivatieproblemen aan. Iedereen, geen enkele uitzondering. In dit boek lees je de ervaringen van Annemerel de Jong en een aantal andere hardlopers, en hoe zij die motivatieproblemen hebben overwonnen. De verhalen zijn heel persoonlijk en openhartig, met soms wat tips tussen de regels door. Een fijn leesboek over hardlopers!

Door: CooleSuggesties
Score: Ik heb (geen) zin krijgt 8 van de 10 punten.

Ik heb (geen) zin, Annemerel de Jong