Boek recensie: Iedereen talent! Luk Dewulf en Brunhilde Borms

iedereen talentHet is soms heel erg makkelijk om jaloers te zijn op anderen. Er wordt tegenwoordig ook zo veel in de schijnwerpers gezet via social media, dat het lastig is om de werkelijke wereld van de schijnwereld te onderscheiden. Het lijkt vaak alsof mensen die een beetje talent hebben op een bepaald vlak helemaal te gek zijn en het helemaal hebben gemaakt! En probeer dan maar eens niét jaloers te worden. Toch heeft iedereen talent. Je moet het alleen even zien te vinden!

Gewone kinderen

Het prettige van dit boek is dat er helemaal wordt uitgegaan van normale, standaard kinderen. Dat merk je al in het eerste hoofdstuk, waarin gevraagd wordt wie de meest talentvolle klas is. Je kunt kiezen uit een klas vol vloggers, filmsterren, striptekenaars, sporters, popsterren en… en normale klas. En wat blijkt? De presentatoren van het boek vinden dat de normale klas het meeste talent heeft! Dat vraagt natuurlijk om wat extra uitleg, en die kunt krijgen in de rest van het boek.

Speurtocht naar talent

in het boek Iedereen talent gaan de presentatoren van het boek op zoek naar de verschillende talenten van de kinderen. En die blijken soms helemaal niet zo goed zichtbaar te zijn. Op school krijg je heel duidelijk in beeld wie er goed is in taal, rekenen of aardrijkskunde, maar als je heel goed bent in problemen oplossen, zingen, hutten bouwen of tekenen, dan is dat veel minder duidelijk te merken. Terwijl je die talenten wel hebt! En dan kun je wel jaloers zijn op iemand die goed kan lezen, maar wat als jij later op de mooiste locaties gebouwen mag ontwerpen, terwijl die goede lezer later iedere dag op een donker kantoor teksten naleest? Dan zijn de rollen helemaal omgedraaid.

Conclusie over Iedereen talent

Iedereen Talent is een geweldig boek voor kinderen om eens naar zichzelf te kijken en zichzelf een schouderklopje te geven voor talenten die misschien helemaal niet zo goed zichtbaar zijn. Voor kinderen die regelmatig jaloers zijn op anderen, of zichzelf naar beneden halen ‘omdat ze niks kunnen’. Iedereen heeft talent – je moet het alleen weten te ontdekken! Het boek is vormgegeven als een stripfiguur, met een kat-achtige held die het verhaal aan elkaar lijmt, verbonden door twee presentatoren die op zoek gaan naar de vraag: wat is talent nu eigenlijk? Een originele insteek die kinderen aanspreekt.

Door:
Score: Iedereen talent krijgt 9 van de 10 punten.

Iedereen talent,