Boek recensie: Hine, Lotte Kok

Hine is een moderne versie van het klassieke verhaal van Mariken van Nimwegen, dat ergens rond 1500 geschreven is (en dus wel een oppepper kon gebruiken 😉 ). Het boek is zeker niet voor tere zieltjes trouwens, het bevat heel wat heftige scènes die zwaar kunnen vallen. Het thema van Hine is, net als in het origineel, het leven met zonden en zondigen.

Vluchten van thuis

Hine is een weeskind. Haar moeder heeft haar achtergelaten bij haar oom en tante en is daarna nooit meer gezien. In het pleeggezin waarin ze opgroeit was geld geen probleem, maar werd Hine altijd gezien als een mindere. Waar haar nichtje al snel haar plek vond (hoewel ze daar waarschijnlijk niet erg blij mee was), moest Hine zorgen voor de kinderen van haar nichtje. Daarop vluchtte ze naar het mysterieuze bos, waar veel mensen heil zochten nu de pest door het land raast.

Duivel en redder

Daar komt ze in aanraking met verschillende mannen. De eerste man met wie ze in contact komt, moet wel de duivel zijn. Hij is een schimmig figuur met behoorlijk vreemde gelaatstrekken en gebruiken. Hij zorgt aan de ene kant dat het Hine niets tekort komt, maar ziet haar ook als een soort gebruiksvoorwerp, vernedert haar wanneer het kan en is nooit echt eerlijk tegen haar. Wanneer Hine het huis uitsluipt en door het bos struint, leert ze een ridder kennen die haar een andere kant van het leven laat zien. Bovendien ontdekt ze de magische kant van de natuur, door pratende egels en wonderlijke schepsels. Ze komt langzaam tot inkeer… maar hoe kan ze aan haar huidige situatie ontsnappen? Dat gaat zeker niet zonder slag of stoot!

Ga direct naar Hine op BOL.com.

Recensie over Hine

Hine is een bijzondere, schemerachtige en soms ook wel lugubere roman, met een flinke scheut mystiek. Het helpt enorm als je een beetje denkt in de stijl van 1500, waar niet alles ging volgens de moderne maatstaven en vrouwen echt als ondermaats werden gezien. Hine is een van de eerste feministen die niet alleen opstond tegen deze mannenmaatschappij, maar die zich ook behoorlijk liet verleiden door de zonden. Het is niet zo toegankelijk geschreven door het esoterische aspect van het verhaal.

Score: 6

Titel: Hine
Uitgever: Lebowski