Boek recensie: Het riskante brein, Barbara Braams

Het Riskante Brein gaat dieper in op het belang en gevaar van risicogedrag bij jongeren. Zo staat tenminste op de kaft van het boek geschreven – en dan moet je daar maar van uitgaan, nietwaar? Gelukkig liegt Barbara niet in haar beloftes: in dit boek draait het helemaal om deze elementen. Het is dan ook een geweldig boek voor ouders die soms denken ‘moet dat nou op die manier’? Zoals bijna alle ouders doen. Dat is echt niet vreemd, geen enkele ouder ontkomt en dat de knellende gevoel.

Puberaal

het riskante brein draait vooral om de ontwikkelingen die pubers doormaken. Dat is immers de periode waarin ze hun vleugels langzaam gaan uitslaan en in aanraking komen met elementen waar jij geen invloed meer op hebt. De puberteit is dan ook de tijd waarin ouders hun hart ontzettend vaak moeten vasthouden. In het boek “het riskante brein “vind je de nodige informatie over de ontwikkelingen die kinderen doormaken. Het boek is opgedeeld in drie delen: adolescenten en hun risicogedrag, een kijkje in het riskante brein en risicogedrag in perspectief.

Theorie en praktijk

Als onderbouwing voor alle kennis die je uit dit boek kunt opdoen, wordt uitgebreid verteld over de manieren waarop onderzoek wordt gedaan naar de ontwikkeling van de puberbrein en de relatie daarvan tot het gevreesde risicogedrag. Daarbij worden verschillende disciplines aangehaald, maar vooral de ontwikkeling van het brein zelf krijgt in het tweede hoofdstuk (een kijkje in het riskante brein) ruim aandacht. Hierin wordt het brein in kaart gebracht in woord en beeld en krijg je ook te lezen hoe de breinontwikkeling samenhangt met risicogedrag. Naast deze theoretische uitleg is er natuurlijk ook meer dan genoeg ruimte en aandacht voor het risicogedrag in de praktijk. Dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait, nietwaar? Daarbij is er niet alleen aandacht voor het benoemen van risicogedrag, maar word je ook op ontnuchterende wijze met je voeten op de grond gezet: is het wel risicogedrag? En is het niet gewoon een manier voor kinderen om zelf dingen te leren en ervaren, moet je altijd ingrijpen bij het zien van mogelijk risicogedrag? Maar ook hoe je ingrijpt als je kinderen te ver gaan.

Ga direct naar Het riskante brein op BOL.com.

Recensie over Het riskante brein

Pubers maken heel wat ontwikkelingen mee. In het riskante brein duikt Barbara Braams in het fenomeen risicogedrag: mogelijk gevaarlijk gedrag dat jongeren kunnen vertonen. Ze gaat in op de relatie tussen risicogedrag en de hersenontwikkeling, maar ook vooral hoe je daar als ouder mee kunt omgaan. Het fenomeen risicogedrag is het eindelijk toch een manier voor kinderen om hun wereld te ontdekken en te ervaren. Ondanks de medische termen die in het boek genoemd worden is het vlot te lezen en prettig geschreven. Het boek bestaat uit drie delen, die opgedeeld zijn kortere paragrafen met pakkende titels. Het is echt een eye-opener voor ouders, maar ook voor pubers een praktisch boek om eens uit de kast te pakken.

Het riskante brein,
Uitgever: Unieboek het Spectrum, 176 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789000352913. Prijs: 19.99 euro.