Boek recensie: Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom), Tineke Honingh

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) is een verhaal met als hoofdpersonen Bo en Tom. Bo is een meisje dat houdt van luiaards en schrijven in haar schriften. Wat ze ook heel leuk vindt om te doen is dikke Thea’s lezen. Dat zijn boeken van Thea Beckman, die je misschien ook wel kent. Ook vind ze het altijd spannend als ze iets voor de Eerste Keer doet. De eerste dag naar de nieuwe school, voor het eerst springen in een trampolinepark, dat soort dingen. Ze is net verhuist naar een oude boerderij en ze vindt de schommel in de tuin helemaal te gek. Ze is spastisch en daarom gaat ze elke dag met de elektrische fiets naar school, die ze Herman noemt.

Over Tom

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) gaat natuurlijk niet alleen over Bo. Tom komt er ook in voor! En ook hij is een gevalletje apart. Tom woont ook op een boerderij en Bo vindt het fijn om daar te zijn en de lucht van het platteland te ruiken. Tom is de langste van de school en draagt altijd laarzen of plastic instappers. Hij houd van Mollies, zoals hij varkens noemt. Hij heeft drie broertjes en zijn moeder is overleden. Jan, een van zijn broertjes, komt elke pauze zeuren dat Tom zijn koek niet heeft ingepakt en moet Tom zijn koek iedere pauze afstaan.

Bo en Tom

Tom is niet bepaald een lieverdje op school. Wanneer hij iets op school heeft gestolen krijgt hij een soort taakstraf: hij moet Bo helpen op school. Dat stelen deed hij trouwens niet vrijwillig, hij werd gedwongen. In het begin van het boek weet Bo dit nog niet, dat word pas later bekend gemaakt. Bo is op haar oude school gepest, en Tom stimuleert Bo om hem op te zoeken en terug te pakken en op dat moment gebeurt het. Daar kom Bo erachter. Bo rijd boos weg en laat Tom alleen achter. Tom gaat later zijn excuses aanbieden en komt het gelukkig allemaal nog goed.

Conclusie over Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom)

Ik zou dit boek zeker aanbevelen. Het is leuk om te lezen en het is niet echt heel zielig of zo. Als je aan het lezen bent, zit je ook echt in het verhaal. Het boek leest makkelijk weg en gaat over vriendschap, pesten, school en voor jezelf opkomen.

Door: Score: Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) krijgt 8 van de 10 punten.

Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom),
Van Holkema en Wareldorf, 176 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789000359639 . Prijs: 13.99 euro.

Ga direct naar Het (on)gewone verhaal van Bo (en Tom) op BOL.com.

Geschreven door Tim

Tim is 15 jaar oud en zit in VWO 4. Hij houdt van sporten, tekenen en taal. Logisch dat lezen en schrijven ook daarbinnen past. Natuurlijk is Tim ook een gamer – maar niet de hele dag. Er moet immers ook genoeg tijd zijn om te eten en koffie te drinken! Het liefst zelfgemaakte, van vers gemalen bonen.