Boek recensie: Het mysterie van de Drie Kwarten, Sophie Hannah

het mysterie van de drie kwartenSoms is het zonde om een geweldige franchise te laten liggen als de betreffende auteur overlijd. We zien het dan ook steeds vaker dat andere schrijvers het stokje overnemen, soms zelfs met de oorspronkelijke auteur op de cover om de link te leggen met de populaire boekenreeks. Zo is Het mysterie van de Drie Kwarten een spannende mysterie met Hercule Poirot in de hoofdrol, ooit bedacht door de weergaloze schrijfster Agatha Christie. Dit deel is echter door Sophie Hannah geschreven, in diezelfde stijl.

Onterecht beschuldigd

Het verhaal komt op stoom wanneer Hercule Poirot benaderd wordt door vier personen. Alle vier zijn ze onterecht beschuldigd door onze Vlaamse vriend met zijn kenmerkende snor. Onterecht, zo vinden ze, een schande voor de reputatie van Poirot! Onze wereldvreemde detective laat zich er even door uit het veld slaan, maar besluit uiteindelijk toch om in de zaak te duiken. Op zijn geheel eigen manier, uiteraard, maar wel met hulp van Schotland Yards detective Catchpool, die het grootste deel van het verhaal aan je vertelt via het boek.

Mysterie van de cake

Maar dat is nog lang niet alles! Want hoewel Poirot probeert uit te zoeken waarom en hoe de oude Barnabas Pandy is overleden (ouderdom is heel geloofwaardig), wordt hij ook betrokken bij het onderzoek naar het gestolen recept van ruitjescake. Aan de hand van die cake probeert hij zijn eigen missie ook tot een goed einde te brengen, uiteraard met een beetje hulp van Catchpool en de eigenaresse van zijn favoriete koffietent, Fee.

Humor en verwarring

De boeken van Poirot staan nooit echt bol van de spanning en suspense, daar had Agatha Christie zo haar andere boeken voor bedoeld. De boeken van Poirot, waaronder ook Het mysterie van de drie kwarten, waren eerder een lichte vorm van whodunnits, mysteries die op een luchtige en vooral chaotische manier werden uitgelegd door een persoon die eerst alle feitjes gaat verzamelen om ze zo tegen elkaar weg te strepen.

Ga direct naar Het mysterie van de drie kwarten op BOL.com.

Recensie over Het mysterie van de drie kwarten

The queen is dead – long live the queen! Sophie Hannah heeft laten zien dat ze zonder meer in de voetsporen van Agatha Christie kan stappen. Tenminste… als het op de boeken van Hercule Poirot gaat. Het boek leest heerlijk weg en steekt mysterieus en bizar genoeg in elkaar om zo uit de typemachine van Christie te kunnen komen. Het is een prettig te lezen boek over een wereldvreemde man die een hoge dunk van zichzelf heeft maar wel het hart op de juiste plek heeft zitten.

Het mysterie van de drie kwarten,
The House of Books, 336 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789044354881. Prijs: 19.99 euro.