Boek recensie: Het laatste huis, Catriona Ward

Het Laatste Huis doet misschien aan als een horrorboek, maar wees gerust: dat is het niet… het heeft alleen diezelfde sluimerende suspense over zich! Het verhaal draait om Ted Bannerman. Hij woont alleen met zijn kat Olivia in een vervallen, dichtgetimmerd huis aan het eind van een doodlopende weg. Ted is een echte kluizenaar, heeft geen werk en drinkt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. In het huis is geen spiegel te vinden. Bovendien heeft hij last van een paar niet-gediagnosticeerde psychische problemen. Soms komt zijn dochter Lauren op bezoek, maar dat eindigt meestal in ruzie. Aan dat voorspelbare leventje komt verandering wanneer een vrouw in het verlaten huis naast hem komt wonen. Dee, zo heet ze, is op zoek naar haar verdwenen zus… en daarmee rakelt ze heel wat op in Teds leven.

Niets is wat het lijkt

Het is bijzonder om te merken hoe je als lezer van het begin tot het einde aan het boek gekluisterd raakt, waarbij alles wat je in het ene hoofdstuk leest, in het volgende hoofdstuk toch net iets anders blijkt te zijn. Echt niets is wat het lijkt in Het Laatste Huis. Pas in het laatste stuk valt alles op zijn plek en je zult jezelf moeten bedwingen om niet van vooraf te beginnen met lezen, om te zien of je die hints niet had kunnen oppikken. Toch zijn er een paar rode draden in het boek, die belangrijk zijn voor het verhaal: Dee’s zus werd als kind ontvoerd terwijl ze op vakantie was en Dee is geobsedeerd door haar te vinden; Ted is een eenling die wordt achtervolgd door de geest van zijn moeder en in een vervallen huis woont, en Dee denkt dat Ted haar zus heeft ontvoerd. Maar is dat wel zo? En in hoeverre kan Ted zijn warrige geheugen vertrouwen?

Duistere, bizarre wereld

Dat is nog lang niet alles, want er is heel wat mysterie rondom Ted als personage. Zo zijn er ‘dingen’ begraven in het bos (waarvan je alleen maar kunt raden wat het is), zorgt Laurens onverwachte aanwezigheid regelmatig voor conflicten, is er een kat met de naam Olivia die praat, leest en televisie kijkt en wonen er boze, groene kereltjes op zolder. De hoofdstukken wisselen af tussen Ted, Olivia, Lauren en Dee, zodat je vanuit deze vier perspectieven naar het verhaal kunt kijken. En nee, dit is geen creepy horrorverhaal. Geloof jij het nog? In de laatste hoofdstukken valt alles op zijn plek en zie je hoe bizar en vervreemdend Teds leven echt is.

Ga direct naar Het laatste huis op BOL.com.

Recensie over Het laatste huis

Alles in Het Laatste Huis is oud, vies of kapot. Hetzelfde geldt voor de psyche van de verschillende personages: hun mentale toestand hangt aan een zijden draadje. Het verhaal is complex en meerlagig, maar lijkt meer op een multiversum dan op een ui. Tijd is dubieus en iedereen heeft de nodige nukken. Het verhaal is zo slim opgebouwd, dat het bijna onmogelijk is om te geloven wat er eigenlijk voor je neus gebeurt. Daarin laat Catriona Ward zien wat ze waard is als verteller. Het verhaal heeft niet altijd een hoog tempo, maar dankzij de mysteries die je voor je voeten geworpen krijgt, blijf je maar wat graag doorlezen.

Titel: Het laatste huis
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 328