Boek recensie: Het grote griezelboek

het grote griezelboekGriezelen is leuk – voor alle leeftijden. Tenminste, als griezelen ‘jouw ding’ is. Sommige kinderen smullen er van, andere kinderen moeten er niet aan denken. In Het Grote Griezelboek zijn een aantal verhalen verzameld van verschillende schrijvers, met een gezamenlijk onderwerp: ze zijn griezelig! En dat kan op 1001 verschillende manieren. In dit verzamelwerk staan dus boeken die je op alle mogelijke manieren de nekharen overeind staan: van een wisselkind tot een pop die tot leven komt, van het monster van Loch Ness tot een magisch kookboek dat een gemene stiefmoeder doet veranderen in een reptiel.

Griezelen maar

In het boek staan verhalen van talloze bekende auteurs: van Astrid Lindgren (bekend van Pipi Langkous) tot Reggie Naus, van Bies van Ede tot Thijs Goverde – en nog veel meer. Ook wordt ieder verhaal vergezeld van illustraties, verzorgd door een aantal verschillende illustratoren. Dat geeft ieder verhaal weer een unieke uitstraling – die meestal perfect aansluit op het verhaal zelf. Natuurlijk heeft ieder een ander griezelniveau. De een gruwelt al bij praten over oorwurmen, de ander geniet pas bij skeletten en spoken. Hoe eng een verhaal is, dat vind je in de inhoudsopgave. Daar loopt de spanning op van 1 spookje (een beetje griezelig) tot vier spookjes (super scary). Voor ieder wat wils, dus!

Conclusie over Het grote griezelboek

Het Grote Griezelboek is een kerntitel voor de Kinderboekenweek 2017, met het thema Griezelen. Het boek bevat een verzameling griezel- en spookverhalen, geschreven door verschillende bekende kinderboekenschrijvers. De meeste verhalen zijn al eens – in een andere vorm – uitgegeven, dus het zou zo maar kunnen dat je sommige verhalen al kent. Op zich is dat jammer, maar aan de andere kant is dit wel een briljante verzameling voor beginnend griezelaars die zichzelf wat stoerder willen lezen tot ervaren scare-masters. Door: Score: Het grote griezelboek krijgt 8 van de 10 punten.

Het grote griezelboek,
Illustrator: diverse schrijvers Ploegsma, 192 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789021677514. Prijs: 19.99 euro.