Boek recensie: Het EOS-project, Mirjam Mous

Het EOS-project, Mirjam Mous

Als je het hebt over spannende kinderboeken met een originele twist, dan weet je dat je bij Mirjam Mous aan het juiste adres bent. Het is dan ook een spannende verrassing geweest om het boek Het EOS-project in de bus te zien vallen. De verwachtingen waren hooggespannen. Welke kant zou dit boek op gaan? Als lezer wordt je alle kanten in de tijdlijn op geslingerd, hoewel het verhaal zich binnen een beperkte tijdspanne afspeelt wissel je van de ene persoon naar de andere en van de ene dag naar de andere. En langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes op hun plek!

Personages

Het EOS-Project draait om de jonge illusionist Mink en zijn vriendinnetje Jools. (oh nee, volgens mij is het nooit echt ‘aan’ geraakt in het boek, maar ik denk dat het wel veilig is als die twee iets hebben of krijgen 🙂 ). Via een beroeps-oriëntatiedag komt Mink bij een oom van Jools terecht: Herman van Romondt, die een journalist is voor het plaatselijke krantje. Niet echt een hoogdravend blad, maar de journalisten in kwestie bijten zich vast in ieder spannend verhaal dat ze kunnen vinden. En volgens Herman was hij een super spannend verhaal op het spoor, dat het hele land zou opschudden. Dat is nog al wat! Helaas zou hij het verhaal niet kunnen plaatsen: al snel wordt hij dood gevonden in een rivier…

Complotten

Als lezer wissel je telkens van Mink naar Herman, met nog een paar personen daar tussenin. Telkens lees je vanuit hun verschillende oogpunten, uit verschillende momenten uit het verleden. Zo lees je via Herman over zijn laatste dagen, en beleef je via de verhalen van Mink hoe het hem vergaat als de politie hem ineens verdenkt van de moord op Herman. En natuurlijk hoe dat allemaal gekomen is. Je begrijpt dat het voor Mink een lastige stap is: wie kan hij nog vertrouwen? Is zijn beste vriend Sebas wel oké? En hoe komt Hermans telefoon bij de vader van Sebas, die tevens wethouder is? En hebben de oude vrienden van deze man een rol in het geheel? De complotten reiken diep, dat is snel duidelijk. De vraag is echter: waarom? Wat proberen ze te verhullen?

Recensie over Het EOS project

Het is Mirjam Mous weer gelukt. Het EOS-project is een super spannend boek, dat maar lastig weg te leggen is. Na een paar hoofdstukken, moet ik er bij vermelden. Toen pas kwam ik echt in het verhaal terecht. De wisselingen in tijd en personage vond ik soms een beetje verwarrend. Ik beet me te veel vast in de datums, maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Het verhaal van Herman loopt langzaam op, net als dat van Mink. En die verhaallijnen liggen een stukje over elkaar heen. Vergeet dus maar die exacte datums, en geniet van het spannende verhaal – dat een bizarre en spannende ontknoping heeft.

Het EOS Project,
Uitgever: Van Goor, 304 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 13 jaar. ISBN: 9789000354627. Prijs: 18.99 euro.