Boek recensie: Het Eiland, John Gisham

Het Eiland, John GishamHet verhaal van Het Eiland, geschreven door Joh Gisham, begint als een spannende thriller. Een groepje mannen weet de streng beveiligde bibliotheek van Firestone Library in Princeton binnen te dringen om met een geweldige stunt vijf onbetaalbare manuscripten van F. Scott Fitzgerald te ontvreemden. Niet om het werk schade toe te brengen, maar puur om het daarna voor een flinke som losgeld weer terug te geven.

Writers block

Na een succesvolle overval kruip je op de schouder van Mercer Mann, een jonge schrijver die momenteel zonder inspiratie zit. Hij wordt door een vaag bedrijf ingehuurd om in de misdaad te duiken – er zal vast wel een goed verhaal insteken. En dus kruipt Mercer in haar nieuwe boek en neemt zelfs contact op met een antieke-boekenhandelaar, van wie ze vermoedt dat hij wel iets met de zaak te maken zou kunnen hebben.

Avontuur

Nu moet je weten dat Het Eiland een heel ander boek is dan dat je van John Gisham gewend bent. Nu maakt hij wel eens vaker uitstapjes, maar de hele manier van schrijven is toch wel afwijkend te noemen. Op het eerste deel van het boek na neigt het zelfs naar een roman te drijven in plaats van een spannende thriller. Op zich ook wel te verwachten als je weet dat het grootste deel van het verhaal zich afspeelt op een eiland voor de kust van Florida, in een dorpje waar het ‘levendige centrum’ nota bene een boekwinkel is… waardoor diens eigenaar, Bruce Cable, wel meteen een kleurrijke hoofdverdachte is.

Schuiladres

Nu is de boekwinkel, Bay Books, meer een soort dekmantel voor het verhandelen van zeldzame boeken. Met name eerste edities zijn soms echt grof geld waard. ‘Dekmantel’ klinkt in dit geval wat duister, maar is het in principe niet. Tenminste… tot je de puzzelstukjes in elkaar gaat leggen. Of toch niet?

Recensie over Het Eiland

Soms moet je als schrijver en andere weg inslaan. Met Het Eiland begint Grisham als een echte misdaadthriller, maar eindigt een beetje in een romantische setting. Toch is het een onderhoudend boek dat je telkens op het verkeerde been zet. Slim geschreven!

Het Eiland,
Uitgever: AW Bruna, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789400508996. Prijs: 19.99 euro.