Boek recensie: Het boek van de doodgraver, Oliver Pötzsch

Het Boek van de Doodgraver is het eerste deel van een serie historische romans. Het neemt je mee naar het Oostenrijk van 1893, op het moment dat de jonge politie-inspecteur Leopold von Herzfeldt zijn baan in Wenen betrekt. Hij valt meteen met zijn neus in de boter, hij hoort namelijk van een moord en rent er meteen op af. Dat wordt hem niet geheel in dank afgenomen, zeker niet wanneer hij strooit met zijn ‘nieuwerwetse onderzoeksmethodes’, waar de huidige inspecteurs helemaal niet van gediend zijn.

Onderzoek in het nieuw

Het is trouwens wel grappig om te lezen dat er nog niet zo lang serieus onderzoek gedaan wordt naar moorden – in ieder geval niet met wetenschappelijk onderbouwde technieken. Nog geen 150 jaar geleden werd er niet veel meer gebruikt dan gezond verstand en onderbuikgevoel. Hans Gross, de leermeester van Leopold, heeft ook in het echt bestaan en veel betekend voor nieuwe onderzoeksmethodes in de criminologie. Denk daarbij aan het maken van foto’s en het vastleggen van vingerafdrukken, maar ook door het opstellen van daderprofielen. Zo’n realistisch randje doet het altijd goed in boeken, en dat is bij Het boek van de Doodgraver ook zeker het geval.

Gruwelijke dood

Een goede thriller zorgt ook voor de nodige rillingen op zijn tijd. En dat is ook zeker het geval. Zo treft Leopold een vermoorde vrouw die na haar verkrachting doorspiest is met een houten staak, met haar hoofd bijna van haar romp verwijderd, maar ontdekt hij ook dat er soms mensen levend begraven blijkt te worden. Om de dader op te sporen roept hij de hulp in van doodgraver Augustin Rothmayer, uit wiens dagboek je regelmatig fragmenten te lezen krijgt. Het is nu aan onze jonge inspecteur om in deze brute daden te duiken. Hij krijgt daarbij hulp van de politietelefoniste Julia Wolf, die ook erg geïnteresseerd is in de nieuwe technieken van de fotografie.

Ga direct naar Het boek van de doodgraver op BOL.com.

Recensie over Het boek van de doodgraver

HIstorische romans hebben altijd een unieke vibe, zeker als ze op waarheid berusten. Nu wordt daar in dit boek niet heel veel aandacht aan geschonken, je zult me moeten geloven dat de onderzoekstechnieken op dat moment ook echt op dit punt stonden. En dat maakt het wel bijzonder en verrassend. De criminologie staat op het punt om nieuwe sprongen te maken, waardoor misdadigers het nakijken hebben. Toch zijn die onderzoeksmethodieken niet zaligmakend en komt er nog veel bij kijken van het onderzoekstalent van deze jonge inspecteur. Het verhaal kabbelt rustig door, met genoeg aandacht voor de sfeerbepalende elementen en bijna zakelijke gesprekken. De beleefdheid druipt er soms letterlijk van af, wat het tempo soms een beetje uit het verhaal trekt (maar wat wel bij de tijdgeest past). Onderwerpen als discriminatie komen ruim aan bod. Onze goed uitgewerkte hoofdpersoon is zowel Joods als Duits, iets dat in Oostenrijk niet zomaar wordt geaccepteerd. Daar krijgt hij mee te maken tijdens zijn onderzoek. Ook de andere belangrijke personages zijn gedegen uitgewerkt, hoewel zijn directe collega’s soms een tikje karikaturaal kunnen overkomen.

Titel: Het boek van de doodgraver
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 400