Boek recensie: Het begin van alles, David Graeber en David Wengrow

Toegegeven: dit boek is er niet eentje dat je er zo maar even bij pakt. Het lijvige boek telt 646 pagina’s. Toch is het er eentje dat je wel gelezen moet hebben. De twee auteurs, antropoloog David Graeber en archeoloog David Wengrow, hebben namelijk alles op alles gezet om de ontwikkeling van de wereld zoals wij die kennen in een logische tijdlijn te zetten. En waar we op school vaak afzonderlijke periodes leren kennen, trekken de twee auteurs juist de verbanden tussen die periodes, met alle ontwikkelingen die daarbij horen. En juist dat levert bijzondere inzichten op, die je wereldbeeld zullen veranderen.

Nieuw wereldbeeld

Door zich minder te richten op de rijk en voorspoed van bepaalde periodes, komen in Het Begin Van Alles ook juist de donkere periodes ruim aan bod: de kolonisaties, machtsstrijd, economische ontwikkelingen en de moeizame stappen naar de nieuwe periodes. Ze vertellen over het ontstaan van onderdrukking en ongelijkheid, over cultuurverschillen, maar ook over de overeenkomsten tussen verschillende culturen. Als je dat allemaal in ogenschouw neemt, is het eigenlijk best knap dat ze 200.000 jaar aan geschiedenis in slechts 650 pagina’s weten te bevatten. Heet Begin Van Alles is echt een betoog om opnieuw naar de wereld te kijken en de geschiedenis vanuit een ander perspectief te beoordelen.

Een nieuwe blik

Door grotere verbanden te duiden en lijnen aan te brengen in het verloop van de geschiedenis, laten de beide heren ook zien dat het geen wetenschappelijk werk is: het is een interpretatie van het verleden, een visie op alles wat is gebeurd. Dat de beide schrijvers dat doen met de nodige humor en interessante vergelijkingen, maakt Het Begin Van Alles alleen maar leuker en fijner om te lezen. Het is zeker geen droog stuk stof dat je onder ogen krijgt, het lijkt eerder op een spannend avonturenboek. Zonder draken wellicht, maar het komt aardig in de buurt. Het boek wijst heel terecht op een aantal waarheden die langzaam naar de achtergrond zijn gezonken, dat sommige ideeën ineens nieuw leven ingeblazen kregen, maar in feite al eerder door anderen waren geopperd. Het belangrijkste feit dat het boek onder de aandacht brengt is dat de ontwikkeling van jagers/verzamelaars naar boeren naar steden en industrie misschien logisch klinkt in onze schoolboeken, maar dat veel beschavingen zich zo helemaal niet ontwikkelen. Soms worden er stappen overgeslagen of blijven bepaalde onderdelen nog altijd intact in de moderne samenleving.

Ga direct naar Het begin van alles op BOL.com.

Recensie over Het begin van alles

In Het Begin Van Alles worden onze vastgeroeste ideeën over de ontwikkeling van samenlevingen op zijn kop gezet. Door de geschiedenis vanuit een andere kant te bekijken, weten David Graeber en David Wengrow meer dan genoeg voorbeelden te opperen die laten zien dat er genoeg uitzonderingen zijn. Ze laten verschillende beelden van vrijheid en levensvreugde zien, van rijkdom en van invloed. Ze laten ook zien dat ons beeld van de geschiedenis slechts is gebouwd op een klein stukje van de wereld, dat er ook meer dan genoeg culturen en samenlevingen zijn die deze theorieën zonder meer hebben verworpen. Door het lezen van dit boek zul je zeker anders naar de wereld gaan kijken. Is het de waarheid? Nee, het is slechts een visie: maar wel eentje die je aan het nadenken zet en daarmee is dit boek echt een topper!

Titel: Het begin van alles
Uitgever: Maven publichers
Aantal pagina’s: 646