Boek recensie: has#tag, Dirk Bracke

Het boek has#tag is van de Vlaamse auteur Dirk Bracke, die eerder Black en Back heeft geschreven – indringende boeken die een rauw beeld schetsen van de hedendaagse samenleving  – en bovendien verfilmd zijn. Ook Has#tag geeft een rauw en wreed beeld van onze wereld. Hierin kijk je mee over de bevallige schouder van Marie, een meisje met een groot geheim. Een geheim dat als een zware last op haar neerdrukt. Een geheim dat ze alleen maar even vergeet als ze die benodigde aandacht krijgt van jongens – waar ze dan ook bijna alles voor doet.

Verslavend

Want ook jij moet dat wel weten: aandacht werkt verslavend! Likes op facebook, instagram en (nou ja – niet meer zo heel erg) Twitter bepalen of je een goede of een slechte dag hebt. Zo kickt Marie ook op de aandacht die ze krijgt met de uitdagende foto’s die ze plaatst op haar Facebookpagina. Daarbij blijft ze binnen de randjes van de wenselijke normen, maar dan ook net. Als ze op een dag benaderd wordt door een jongen via Facebook, lijkt er een klik te zijn tussen de twee jongeren. Ze spreken veel, waarbij Marie zelfs haar onzekerheid bloot geeft en vertelt over haar grote geheim. Vanuit zijn kant komen ook de nodige geheimen, maar daar wil hij telkens wat voor terug. Iets dat telkens een stapje verder gaat.

Andere kant

Want het spannende en indrukwekkende boek has#tag wordt vertelt vanuit twee kanten: zowel vanuit Marie, maar ook vanuit de kant van Anton, de dader van deze hele kwestie. Hij is namelijk een jongeman, enkele jaren ouder dan Marie, die het voorzien heeft op gewillige slachtoffers waar hij zijn lusten op kan botvieren. Met alle tijd van de wereld, de moderne technieken en zoetgevooisde praatjes weet hij zich via Marie’s vriendin Chloé in de wereld van Marie te praten. Tot hij zijn kans schoon ziet en zijn slag kan slaan…

Recensie over Hashtag

>Hashtag snijdt prangende kwesties als sexting en catfishing aan: praktijken waar je vandaag de dat maar wat alert op moet zijn: verkeerde mensen zijn zich maar wat goed van de mogelijkheden van de nieuwe anonieme communicatiemogelijkheden om zich een weg te banen in iemands leven en het dusdanig te manipuleren om gedaan te krijgen wat ze willen. In het geval van Anton en Marie: hij wil haar als een soort trofee. Maar dat is nog niet alles in dit boek, want de twee meiden staan midden in het leven. Ze gaan uit, treffen de verkeerde jongens en worden lastiggevallen in restaurants. Een hard leven, dat door de rijke Vlaamse taal nog harder op papier werd gezet. Echt een indringend boek, waar je nekharen toch wel van overeind gaan staan.

Has#tag,
Uitgever: Davidsfonds, 176 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789059088818. Prijs: 15.99 euro.