Boek recensie: Hans is kwijt, Erik Jan Harmens

hans is kwijtHans is ontzettend ontevreden. Over alles. Van zijn naam tot aan zijn haar, zelfs zijn ouders kunnen wel wat spanning gebruiken. Die zijn eigenlijk alleen maar bezig met hun kantoorboekhandel. Er is eigenlijk maar 1 oplossing, zo denkt hij. Hans moet weglopen. Tijd naar een nieuw leven, dat spannender is en waar hij zelf een naam kan kiezen. Heel ver zoekt hij het trouwens niet, zoals bijvoorbeeld in het boek Basta. Nee, Hans blijft lekker dicht bij huis. Maar toch raken zijn ouders en hyperactieve zusje in paniek, want Hans is kwijt!

Verdwijntruc

Hans neemt zijn intrek in het schuurtje achter het huis, maar komt in grote problemen als zijn ouders panisch reageren op zijn vermissing. Niemand weet immers dat Hans zo dicht bij huis is gebleven en zoeken dus in de hele buurt naar sporen van de jongen. Die er dus niet zijn. En Hans hoort dit allemaal aan, want veel van de gesprekken worden in de tuin gevoerd. Maar ja: Hans is weggelopen, en toegeven dat je bent weggelopen is natuurlijk best suf Dus hoe kom je weer geloofwaardig tevoorschijn?

Avontuur in de schuur

Tijdens het lange wachten, waarbij Hans aan het denken is over manieren om terug te keren naar zijn gezin, beleeft hij in zijn hoofd de wildste avonturen. Dat is ook echt wel de kracht van het boekje Hans is kwijt, want de verschillende fantasie”En waar Hans mee op de proppen komt, zijn zowel herkenbaar als super grappig. Daarbij is het boekje ook flink geïllustreerd met grote kleurenprenten, die eruitzien alsof er foto’s zijn nagetekend. Een bijzondere stijl.

Ga direct naar Hans is kwijt op BOL.com.

Recensie over Hans is kwijt

Ieder kind is wel eens ontevreden met zijn leven. Alles is stom, alles is saai. Wie kan zich daar nu niet in herkennen? Zelfs volwassenen hebben soms zin om gewoon op te staan en aan te lopen! Maar ook toegeven dat je bent weggelopen zorgt natuurlijk voor de nodige spanningen. In de schuur beleeft Hans de meest bizarre avonturen in zijn hoofd. De zinnen beginnen op een nieuwe regel, waardoor het ook voor moeilijke lezers een geweldig boek is om te lezen. De grote kleurenillustraties brengen het verhaal helemaal tot leven.

Hans is kwijt,
Illustrator: Elise van Iterson
Uitgever: Moon uitgevers, 112 pagina’s, hardcover.