Boek recensie: Groep zeven slaat terug, Jacques Vriens

Jacques Vriens, ooit directeur van een Brabantse basisschool, is het contact met scholen en kinderen nooit kwijtgeraakt. Gelukkig maar, want zijn boeken raken die groepen dusdanig dat je er altijdweer helemaal in mee gaat – of je nu zelf op school zit of niet. In Groep Zeven Slaat Terug gaat het verhaal ook weer over een klas – groep 7, maar dat had je vast al geraden – waarin spannende dingen gebeuren. Zo is de leerkracht van deze groep al een tijdje ziek, maar de vervanger is lang niet zo leuk en kan de klas absoluut niet in de hand houden. Dat zorgt voor de nodige spanning, de machtsverhoudingen in de klas raken helemaal uit zijn verband. Er wordt gepest en getreiterd. Ondanks een paar kinderen die de sfeer proberen te verbeteren gebeurt dat niet – de herrieschoppers hebben een te grote invloed op de groep.

Thuissituatie

Maar er is nog een spannende verhaallijn in Groep Zeven Slaat Terug, eentje die nog een stukje indrukwekkender is dan het pestgedrag in een klas. Eén van de meisjes in de groep wordt thuis namelijk mishandeld door haar vader. Dagmar, een vriendin van Sarah, ontdekt dit probleem en spreekt Sarah er op aan. Die smeekt echter dat Dagmar haar mond dicht houd. Het zou de situatie wel eens flink kunnen verergeren! Maar dat gebeurt toch wel, ontdekt Dagmar… Ze kan het niet langer aanzien en neemt een klasgenoot in vertrouwen. Youssef zet echter aan tot actie, waarbij ook de school van de mishandelingen hoort. Dat pikt Sarahs vader niet en hij dreigt haar van school te halen.

Eensgezind

Op dat moment worden alle verschillen in de klas opzij gezet. De pesters en herrieschoppers zien ook wel in dat hun gedrag nergens toe leidt – vaak is zo’n gedrag een stukje haantjesgedrag of verveling. In dit geval is het dan ook geen enkel probleem om die pesterijen te staken. De hele groep steekt de koppen bij elkaar om het op te nemen voor Sarah en zint op acties. Ze gaan vol in protest. Maar of dat Sarahs vader tot inkeer doet brengen? Dat valt nog te bezien!

Conclusie over Groep zeven slaat terug

Jacques Vriens weet in zijn jeugdromans telkens weer heel indrukwekkende onderwerpen aan te snijden en die te verpakken in lekker leesbare, vlot geschreven boeken. De kracht hiervan zit hem vooral in de afwisseling tussen ernstige gesprekken en gebeurtenissen en een mooi aantal humoristische kwinkslagen die in het verhaal zijn verwerkt. Dat maakt het boek wat luchtiger en daarmee ook prettiger leesbaar. Het boek heeft een happy end – zoals gewoon is bij de boeken van Jacques, en een echte must-read voor basisschoolleerlingen van groep 7-8. Minpuntje is wel de rechtlijnigheid van het verhaal: er zitten niet heel veel onverwachte sprongen in.

Door: CooleSuggesties
Score: Groep zeven slaat terug krijgt 8 van de 10 punten.

Groep zeven slaat terug, Jacques Vriens