Boek recensie: Griezelbeelden, Paul van Loon

Paul van Loon ken je natuurlijk van de bloederige en schrik-aanjagende boekenserie over de Griezelbus en de forse reeks over Dolfje Weerwolfje. In Griezelbeelden laat Paul zien dat hij ook heel spannende verhalen kan schrijven zonder bloed, schrik en monsters. Hoewel… soms blijken monsters verstopt te zitten in heel normale mensen. Dat merkt Louisa tenminste op in het boek Griezelbeelden.

Verblijven bij oom en tante

Het verhaal begint wanneer Louisa een tijdje moet blijven logeren bij tante Dina en oom Nathan. Haar vader moet namelijk een tijdje verblijven in Australië, bij de Aboriginals, voor een onderzoek naar de oude gebruiken van deze mensen. Louisa wordt echter niet heel hartelijk ontvangen in het grote landhuis met zijn enorme tuin en flinke fontein. Oom Nathan is alles behalve spraakzaam en tante Dina is simpelweg grof en bot naar Louisa toe. Ze mag helemaal niks! gelukkig leert ze al snel Alex kennen, een verlegen jongen die toch stoer wil doen en het liefst de hele dat op zijn skateboard staat. Samen trekken ze veel op, zodat Louisa zo min mogelijk bij haar oom en tante hoeft te zijn.

Vreemde dingen

Dan merkt Louisa dat er nog meer vreemde dingen zijn dan ze al had gedacht. Haar wereld verandert soms volledig, waarbij ze merkt dat ze fragmenten ziet van lang geleden. Een winterse periode, met een auto waar aan gesleuteld wordt, huishouders en tuinmannen die ronddwalen en nog veel meer. Ook buiten die ‘herinneringen’ om gebeuren er heel vreemde dingen. Wat is er toch aan de hand? Samen met Alex probeert ze het een en ander uit te vogelen, maar ze stuiten telkens tegen torenhoge muren. Zelfs de oude dronkaard Marcel, met wie Alex bevriend is, wil zich er niet mee bemoeien. Maar de vreemde gebeurtenissen blijken steeds gevaarlijker te worden, tot ze bezit nemen van Louisa…

Ga direct naar Griezelbeelden op BOL.com.

Recensie over Griezelbeelden

Het is Paul van Loon gelukt om een geweldig spannend en griezelig verhaal voor kinderen te schrijven, dat meer te maken heeft met een soort twilight-zone-effect dan met monsters en gruwelijke wezens. In dit geval heeft het te maken met foute voodoopraktijken in het dorp, die ver terug gaan en nu nog hun effect hebben op de mensen. Maar of Louisa er aan kan ontsnappen? Het boek is toegankelijk geschreven. Het verhaal wordt netjes uitgelegd door het verhaal heen en heeft een paar verrassende en spannende wendingen. Een aanrader voor griezelfans!

Griezelbeelden,
Illustrator: Hugo van Look
Uitgever: Ploegsma, 152 pagina’s, hardcover.