Boek recensie: Gras, Koen Strobbe

Het leven van de Franse Gianna Mercier gaat niet over rozen. Als jong meisje is haar moeder bij een verkeersongeval in Italië om het leven gekomen, waar Gianna zelf ook een duidelijk litteken in haar gezicht heeft overgehouden. Later overlijden ook haar pleegouders. Toch is ze een doorzetter en bijt ze zich vast in haar universitaire studie. Ze weet als chemicus af te studeren en ontwikkeld een geweldig product: Eautoms. Daarmee kan ze gras laten groeien in extreem droge gebieden, waardoor langzaam een klimaatverandering kan worden ingezet.

Sjeik

Natuurlijk blijft dat niet onopgemerkt. Al snel wordt ze benaderd door emir Rahman el Souiffi. Hij woont in de Verenigde Arabische Emiraten, waar woestijn het grootste deel van het landschap bepaalt. Hij vraagt haar om het gras te laten groeien, zodat hij er golfbanen kan aanleggen. Dankzij het geld dat ze daarmee verdient zet ze – samen met de zoon van de emir, Abis, een project op in Somalië. Alles lijkt op rolletjes te lopen, totdat ze in Cap Ferrat onder een van de aangelegde grasstroken een lijk vindt. Wat is er aan de hand? Is ze zelf in gevaar? En wie kan ze vertrouwen?

Bijzondere personages

Wat opvalt aan Gras, is dat het bol staat met excentrieke personages. Niemand is een doorsnee persoon, ieder heeft zo zijn eigenaardigheden. Natuurlijk is er de geschiedenis van Gianna, die best extreem is. Maar ook de sjeik en diens zoon hebben eigenaardige randjes. Je weet bij hen nooit hoe ze iets bedoelen. Hebben ze minder goede bedoelingen met hun daden? En dan is er nog de jeugdvriend van Gianna, Loïs, met heel wat op zijn kerfstok. Dat vermoeden is er toch! Dit soort personages vraagt ook om een plot dat niet heel erg voor de hand ligt. Ook op dat vlak wordt je op je wenken bedient. De ene plotwendig is nog niet op zijn plek, of een andere dient zich weer aan.

Ga direct naar Gras op BOL.com.

Recensie over Gras

Gras is een spannende thriller met een wetenschappelijk en maatschappelijk randje. Door in te spelen op de huidige wereldproblematiek spreekt hij je meteen aan op je sentiment: je wil gewoon dat het plan van Gianne slaagt. Toch is er veel weerstand vanuit haar omgeving. Het verhaal wordt verteld vanuit Gianne en vanuit een onbekende derde persoon, dat je een andere blik op het verhaal werpt. Het is vlot geschreven, met korte en bondige zinnen. Dankzij de plotwendingen en de kleurrijke personages is Gras een echte pageturner geworden.

Gras,
Uitgever: Manteau, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022335598. Prijs: 19.99 euro.