Boek recensie: Game On, Cis Meijer

De serie jeugdthrillers van Uitgeverij De Fontein doet het bijzonder goed. Je herkent ze ook meteen in de boekwinkel: ze hebben die befaamde ‘politie – niet betreden’-elastiek als herkenningspunt. Regelmatig verschijnen er nieuwe verhalen in deze reeks, waarbij er een aantal geweldige schrijvers zijn aangetrokken om deze verhalen vorm te geven. Een geweldige bonus is dat er bij ieder nieuw boek inspiratie gevraagd wordt van de vaste lezers: tekstfragmenten en suggesties kunnen worden aangedragen en worden beloond met een vermelding in het boek. Super tof! Game On is het nieuwste spannende avontuur, geïnspireerd op gameshows die via social media worden gehouden.

Vriendengroep

Het verhaal Game On draait om een vriendengroepje van Noor, Sky, Daan, Eline en Jordi. Ze zijn best hecht en delen van alles met elkaar… maar net niet helemaal alles. Om snel geld te kunnen verdienen, besluiten ze zich in te schrijven voor de YouTube spelshow Breakpoint. Ze worden al snel uitgenodigd, maar krijgen voor ze mogen meedoen, een serie opdrachten voor hun kiezen. Om te kijken hoe goed ze tegen druk kunnen en hoe hecht hun vriendschap is. Dat is wel nodig voor BreakPoint 2.0, aldus de mail. Noor, die de inschrijving heeft gedaan, is razend enthousiast en weet ook de anderen mee te krijgen in haar plan.

Sky is the limit

Maar hoewel Noor de kar trekt in dit verhaal, draait het eigenlijk ook wel om de onzekere Sky. Zij is helemaal niet tevreden met haar lichaam en trekt opmerkingen over haar figuur heel sterk aan. Inmiddels is ze in het stadium anorexia beland, waarbij ze zichzelf uithongert en nooit mooi vind. De anderen weten daar natuurlijk niets van, maar kleine opmerkingen van de andere meiden in het groepje hebben stiekem een grote impact op haar. Bovendien is ze een vervelend incident tijdens een schoolreisje niet vergeten: daarbij is haar bikini gestolen… terwijl ze het aanhad en in het water was! Vernederd en naakt is ze uiteindelijk uit het water gekomen, opgevangen door Noor met een grote handdoek. Maar de impact die dat incident heeft gehad, is ook onbekend bij onze vriendenclub.

Geheime opdrachtgever

Op een avond wordt Sky aangevallen nadat ze met zijn allen zijn samengeweest. Haar dure horloge, een erfstuk van haar grootmoeder, wordt gestolen. Maar ook haar gezicht wordt flink beschadigd, doordat ze tegen de straat wordt gegooid. Die littekens maken haar nog onzekerder over haar uiterlijk en gooien wat dat betreft nog wat extra olie op het vuur. Toch wordt ze overgehaald om mee te doen met de opdrachten, die steeds gemener en grover worden. Hoe ver zullen onze vrienden gaan om die hoofdprijs van 50.000 euro binnen te halen? Zal hun vriendschap nog wel overeind staan na alle opdrachten? Daarbij ontdekt Noor heel wat geheimen over Sky en Eline… wat is er toch allemaal aan de hand? En zijn ze nog wel veilig?

Ga direct naar Game On op BOL.com.

Recensie over Game On

Hoe ver zou jij gaan voor een flinke bak met geld? Best ver, denk ik zo. Het is opmerkelijk om te zien hoe inhalig mensen kunnen worden en hoe mensen in een criminele vibe kunnen groeien. De opdrachten beginnen vrij onschuldig, maar groeien al snel uit tot gevaarlijke, persoonlijke en vooral kwetsende uitingen. Onder het mom ‘het zal allemaal wel goed geregeld zijn’ maken onze vrienden iedere opdracht af, verleggen daarbij hun grenzen en brengen langzaam maar zeker anderen in gevaar. Het boek laat je zo nu en dan een pagina zien die vanuit de mysterieuze opdrachtgever wordt verteld, waaruit één ding duidelijk is: er is geen geld in het spel… en niemand heeft het beste voor met onze vrienden!

Titel: Game On
Uitgever: Uitgeverij De Fontein
Aantal pagina’s: 238