Boek recensie: Foert met Knoert, Jesper Wung-Sung

Foert met Knoert - Jesper Wung-SungIn Foert met Knoert maak je een heel heftige periode mee van William. Hij heeft namelijk kanker, en is daardoor helemaal aan huis gekluisterd en kan niemand ontvangen. Hij voelt zich ellendig, eenzaam en alleen. Niet bepaald een goede basis om te genezen, wel? Dan komt er op een dat een vreemd uitziend jongetje bij hem voorbij, Knoert. De vreemde snuiter doet zo’n beetje waar hij zin in heeft, komt te pas en te onpas voorbij. Toch is er ook iets vreemds met Knoert aan de hand: William voelt dat Knoert De Vijand is. Als hij Knoert weet te doden, zal hij beter worden.

Aartsvrienden

Na een aantal moordpogingen ontstaat er een soort vriendschap tussen die twee, waar maar weinig mensen begrip voor hebben. Dankzij die vriendschap en Knoerts sterke verhalen keert WIlliam langzaam met zijn angst en verdriet omgaan. Niet dat alles even serieus is, natuurlijk, maar het zet hem wel regelmatig op de goede weg. Tussendoor beleven ze natuurlijk ontzettend veel kattenkwaad, moeten ze omgaan met de bemoeienissen van Williams ouders en de vele ziekenhuisbezoeken. Keer op keer komen ze echter weer in een spannend avontuur terecht en vertelt Knoert over zijn eeuwenlange geschiedenis. Knoert is namelijk alles behalve een normale jongen, moet je weten!

Fantasie

Het zal je al snel duidelijk zijn dat Knoert helemaal geen echte jongen is. Foert met Knoert draait om het fantasievriendje van William, dat hij in het leven heeft geroepen om hem bij te staan in die bijzonder moeilijke en indringende periode van zijn leven. Logisch, natuurlijk, als het andere menselijke contact tijdelijk wordt opgeschort. Toch zorgt het denkbeeldige vriendje voor de nodige oproer en verwarring: is het nou een vriend, of een vijand? Ook Knoert laat William namelijk zo nu en dan in de steek en is bijzonder onbetrouwbaar. Maar zal William wel van Knoert af komen?

Conclusie over Foert met Knoert

Als kinderen te maken hebben met een heftige ziekte als kanker, gebert er van alles in zo’n leventje. In dit geval ontstaat er het denkbeeldige vriendje Knoert, die William door de moeilijke periodes heen helpt. Het is een gevoelig, grappig en ook heftig boek. Het is vlot geschreven, er zit een mooi tempo in en zet je zeker aan het denken.

Door:
Score: Foert met Knoert krijgt 8 van de 10 punten.

Foert met Knoert,