Boek recensie: Escape Room, Maren Stoffels

Escape Room boekWil je een spannend en bijzonder avontuur beleven? Dan moet je echt eens een Escape Room proberen. Daarin heb je een beperkte tijd om te ontsnappen uit een (fictief) gevaarlijke situatie. Puzzels, raadsels en sleutelvragen moeten je weg naar de vrijheid garanderen. Het is ontzettend spannend om mee te doen aan zo’n puzzeltocht en met vrienden of familie samen te werken om de vrijheid tegemoet te treden. Toch gaat het niet altijd goed, zo blijkt uit het spannende boek Escape Room, geschreven door Maren Stoffels.

Vriendendienst

In dit boek gaan een viertal vrienden op avontuur in zo’n Escape Room. Nou ja – het is niet echt een vriendengroepje, maar een bonte mengeling van jongeren die elkaar kennen en beter willen leren kennen (Mint, Sky en Alissa kennen elkaar, en Sky’s collega Milas heeft weer een oogje op Alissa – en dat is wederzijds). Wat Alissa eigenlijk niet weet, is dat Sky ook een oogje op haar heeft. Hij is dus jaloers op de charmante Milas, die Alissa zonder problemen om zijn vinger windt. Mint ziet alles vanuit de zijlijn aan. Ze is een beetje het buitenbeetje van het viertal. Samen duiken ze in een nieuwe Escape Room, die volgens de brochure Spannender dan Spannend is. En daar is geen woord van gelogen!

Mysterieuze spelleider

Net als iedere Escape Room heeft ook deze puzzeltocht een spelleider, die toeziet op de gebeurtenissen in de kamer. Toch is deze spelleider wat anders dan anderen. Want hoewel de spelleider soms heel behulpzaam is en regelmatig complimentjes uitdeelt, lijkt het erop dat het helemaal niet de bedoeling is dat het viertal de uitgang haalt… en dan pas wordt het écht spannend!

Personages

Het verhaal van Escape Room wordt telkens vanuit een ander personage verteld. Deze vier personages vertellen hun eigen verhaal, laten hun gevoelens en geschiedenis aan je doorschemeren. Dat maakt het verhaal bijzonder mysterieus en onvoorspelbaar. Ze laten namelijk niet het achterste van hun tong zien: sommige gedachtes en opmerkingen zou je wel eens op het verkeerde been kunnen zetten. Grappig detail: ieder personage heeft ook een ander lettertype. Je leest dus letterlijk een ander karakter!

Escape Room, Maren Stoffels
Leopold, 240 pagina’s, paperback.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789025873974. Prijs: 14.99 euro.

Recensie over Escape Room

Dit spannende jeugdboek speelt goed in op het populaire fenomeen Escape Room. Sterker nog: na het lezen van dit boek zullen de ontsnappingskamers nog spannender worden. Want je bent in zo’n afgesloten ruimte letterlijk overgelaten aan een onbekende! De mysterieze vijfde verteller, die diens verhaal vertelt met een korrelig typemachine-font, spoort duidelijk niet helemaal. Het verhaal heeft een bijzondere insteek, een paar bijzondere kwinkslagen maar is in de regel best rechtlijnig. De spanning bouwt zich gestaag op tot een spannende climax.