Boek recensie: Dit boek is gezond, Tijn Elferink

Er zijn boekenkasten vol dieetboeken en gezondheidsboeken. Als je al een tijdje actief bent in deze gezondheidswereld, weet je ook dat het vol fanatieke mensen zit die hun mening maar wat graag aan iedereen verkondigen. Met ‘mening’ als ‘feit’, dat dan weer wel. Want wist je dat koffie, melk, suiker, vet, brood, koolhydraten, ontbijten, vlees, vis, pinda’s en noten allemaal ongezond zijn? Als je er alle negatieve verhalen uitvist, blijft er niet veel over. En of het ook zo is? Ook de wetenschappers zijn het er nog niet over eens. Het ene onderzoek zegt immers van wel, het andere van niet. En soms is iets slecht voor één onderdeel, maar juist heel gezond voor een ander. Dit boek is gezond. Tijn Elferink duikt namelijk in een aantal van deze claims en onderzoekt of ze echt wel zo gezond en of niet.

Onderzoek met wetenschappers

Als je heel kritisch bent, doet Tijn eigenlijk precies hetzelfde wat al die andere schrijvers ook doen: ze snijden één bron aan en houden die bron voor ‘waar’ aan. Terwijl hij zelf zegt dat de onderzoekers elkaar flink tegenspreken. Het feit dat de gesproken onderzoekers behoorlijk nuchter zijn en de gestelde claims flink relativeren sterkt zijn boek enorm: Dit boek is gezond is eerder een schreeuw om ‘doe es normaal!’ dan dat het je van alles en nog wat verbiedt. Je gezond verstand gebruiken, da’s wel het belangrijkst.

Interviews

Naast de wetenschappelijke onderbouwingen van de verschillende gezondheidsclaims van diverse dieetgoeroes staat het boek ook bol met interviews. Verschillende Bekende Nederlanders zijn ondervraagd op het gebied van hun gezonde levensstijl. Hoe doen ze dat? Waar liepen ze zelf tegenaan? De BN-ers komen uit alle hoeken, en dat is wel leuk. Acteurs, zangers, sporters, cabaretiers, dus niet alleen mensen bij wie je een heel gezonde levensstijl verwacht.

Ga direct naar Dit boek is gezond op BOL.com.

Recensie over Dit boek is gezond

Dit boek is gezond is geen dieetboek of een boek vol levenswijsheden. Het is eigenlijk gewoon een boek vol gezond verstand, op een toegankelijke manier omschreven. Je zou kunnen zeggen dat het de meeste dieetboeken onderuithaalt, maar dat is ook weer niet zo. In veel van die boeken schuilt een kern van waarheid, maar dan in een extreme weg. Want sommige dingen zijn ongezond – als je ze te veel eet of doet. Wat is wijsheid, wat is de juiste weg? Je leest het in dit boek – aangevuld met bizar veel interviews met BN-ers over hun gezonde leefgewoontes.

Dit boek is gezond,
Uitgever: Fontaine uitgevers, 208 pagina’s, paperback.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789059568631. Prijs: 19.99 euro.