Boek recensie: De Vier: het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple

De vier - het verborgen dna van amazon facebook google en appleEr zijn een paar bedrijven in deze wereld die een gigantische invloed hebben op wat we doen, hoe we het doen en waarom we het doen. Bedrijven die ontzettend veel van ons weten en ons daarmee precies kunnen laten doen wat zij willen. Dat klinkt als een gevaarlijke zet (en dat kan het ook zijn – zie The Circle!) maar gelukkig valt het meestal wel heel erg mee. Wat ik me wel eens afvraag is: hoe hebben die bedrijven ooit zo gigantisch groot kunnen worden? Wat was hun kracht, hun key selling point? In het boek De Vier: het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple wordt je dit glashelder uitgelegd.

De Grote Vier

In het eerste hoofdstuk duikt Scott Galloway al op het grote vraagstuk en geeft hij al te kennen waarom deze grote bedrijven zo machtig zijn geworden. In de vier hoofdstukken daarna gaat hij dieper in op de afzonderlijke bedrijven door uitgebreid te tijd te nemen om de hele groei en ontwikkeling ervan uit te pluizen en voor je neer te leggen. Daarbij is het wel knap dat Scott niet vervalt in een soort geschiedenisles over De Vier, maar juist aandacht legt op Het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple. Benadrukken hóe en waarom deze bedrijven bepaalde keuzes zijn gemaakt, is in dit geval namelijk veel belangrijker dan het opsommen van jaartallen en plaatsnamen!

Amerikaans

Kanttekening voor de lezers hier is dat de benadering van deze bedrijven wel heel erg Amerikaans is. Ik bedoel: Amazon heeft eigenlijk pas sinds kort een redelijke voet aan de grond gekregen in ons land – zegt dat al genoeg? Ook het hele concept van grote winkelcentra (malls) komt met enige regelmaat terug, wat natuurlijk niet relevant is voor ons land. Wat wel goed is, is dat het in De Vier niet alleen gaat om een uiteenzetting van Het Verborgen DNA, maar dat Scott ook echt kritische vragen durft te stellen die je aan het denken zetten over de macht en misschien wel machtsmisbruik die deze bedrijven bezigen.

Cijfers en diagrammen

Een ander sterk punt van De Vier: Het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple is dat alle meningen en conclusies worden getrokken aan de hand van heldere en overzichtelijke diagrammen en statistieken. Dat maakt het soms knap lastig om het niet eens te zijn met de schrijver!

Conclusie over De Vier: Het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple

Heb je soms ook wel eens het idee dat sommige bedrijven simpelweg te veel macht hebben in de wereld? Scott Galloway, schrijver van De Vier duikt dieper in de materie van Amazon, Facebook, Google en Apple. Hij pluist de bedrijven helemaal uit, doorspekt met sappige anekdotes en verbazingwekkende cijfers. Daarbij schuift hij zijn mening niet onder stoelen of banken, wat het ook nog een tikje spannend maakt af en toe.

Door:
Score: De Vier: Het verborgen DNA van Amazon, Facebook, Google en Apple krijgt 8 van de 10 punten.

De Vier: Het verborgen DNA van Amazon, Faceboko, Google en Apple,