Boek recensie: De Tunnels, Dave Eggers

Dave Eggers zul je vast wel kennen. Al is het van naam. Hij is de schrijver van De Cirkel, je weet wel, die kritische noot richting bedrijven als Amazon, Facebook en Google, die zelfs verfilmd is tot een mooi en bondig verhaal. Wat veel mensen niet weten, is dat Dave zich ook bezighoudt met het schrijven van kinderboeken. De Tunnels is zo’n boek. Een originele Dave Eggers, maar dan voor kinderen!

Tunnelvisie

In het boek speelt Graniet Bloempjes de hoofdrol. Een bizarre naam, ik weet het, maar Graniets vader wilde een stoere tegenhanger voor zo’n slappe achternaam. In het nieuwe dorpje waar hij met zijn moeder en jongere zusje gaat wonen, noemt hij zichzelf overigens Gran. Dat is al iets normaler, toch? Zijn vader is snel weer uit beeld. Ze zijn naar Carrousel verhuisd omdat zijn vader er werk hoopte te vinden, maar dat was er dus niet. En zo moet hij weer terug naar hun oude woonplaats. Daar bleek toch nog werk te zijn… Aangezien die afstand ongeveer 1500 kilometer is, zul je begrijpen dat Grans vader niet iedere keer op en neer reist.

Stille vrienden

Wat een terugkerend element is in het boek, is dat eigenlijk niemand met Gran praat. En dat terwijl hij toch een nieuwe jongen is in de klas. Iedereen doet zijn ding en bemoeit zich met niemand anders. Dat is wel anders met een bijzonder meisje uit zijn klas, Catalina Catalan. Ze loopt met een vieze spijkerbroek, een overhemd om haar middel geknoopt en afgetrapte schoenen rond en verdwijnt soms. Zomaar. Zelfs toen Gran haar volgde kon ze zo maar verdwijnen.

Geheimen in de Tunnels

Gran ontdekt al snel haar geheim. Er blijken Tunnels onder Carrousel te liggen, die je met een geheim handvat kunt openen. En Catalina heeft zo’n handvat! In de gangen huist echter een gevaarlijk schepsel, dat de gangen doet instorten. Daarom moeten Catalina en Gran ze verstevigen met alles dat ze kunnen vinden. En snel, want het ene huis na het andere stort in! Maar zijn zij wel genoeg om de strijd aan te gaan met deze bizarre wezens?

Recensie over De Tunnels

De Tunnels is een grappig boek, dat vlot wegleest. Het heeft wel 113 hoofdstukken, wat aangeeft dat de hoofdstukken ontzettend kort zijn. Ze lopen vaak gewoon in elkaar over, wat het idee van de hoofdstukken een tikje overbodig maakt. De schrijfstijl is vlot, maar wisselt wel een beetje. Scherpe humor wordt afgewisseld met wat eenvoudige stukjes. De vele verrassende wendingen maken het zeker de moeite waard om te lezen en dieper te graven dan de diepste tunnel!

De Tunnels,
Illustrator: Aaron Renier
Uitgever: , uitgeverij Moon pagina’s, hardcover.