Boek recensie: De strikt geheime geschiedenis van codes en codebreken, Roy Apps

Vroeger was ik echt helemaal gek van geheimtaal. Samen met mijn zusjes had ik zo onze eigen codes en maniertjes om ‘onopgemerkt’ briefjes en boodschappen aan elkaar door te seinen. Die waren natuurlijk niet heel erg spannend of link, maar het idee dat je boodschappen zo onder de neus van je ouders kunt doorspelen blijft spannend. En ik heb ook geen idee of mijn ouders dat überhaupt wisten, laat staan of ze de code konden breken – heel ingewikkeld stak hij immers niet in elkaar – wij hadden toen De Strikt Geheime Geschiedenis van Codes en Codebreken nog niet!

Codes en geheimtaal

In De strikt geheime geschiedenis van codes en codebreken lees je alles over de geheime spionnenkunst van geheimschrift. Want wat blijkt? Eigenlijk al sinds mensen kunnen schrijven wordt er gewerkt met geheime boodschappen die door zo min mogelijk mensen gelezen kunnen worden. Om allerlei redenen – van geheime liefdesbrieven tot spannende staatsgeheimen die koninkrijken omver kunnen gooien… je leest jezelf door duizenden jaren aan geheimtaal en codebreken heen, waarbij je heel wat nieuwe technieken zult leren om berichten ongemerkt door te geven.

Lezen en doen

Het leukste aan dit boek is echter wel dat je niet alleen leest over de ontwikkeling van geheimtaal en code, maar dat je ook zelf aan de slag gaat om die codes te maken – en te breken. Dat is een stuk makkelijker natuurlijk als je ook echt weet welke codering er is gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudige codes zijn om te breken… de verschillende sleutels en coderingen zijn nog altijd knap lastig om te breken. Maar als je eenmaal weet hoe ze gaan, kun je ze zelf gebruiken, of dat nu met morse is, met geheime inkt, steno, codetalen of rekenkundige formules.

Ga direct naar De strikt geheime geschiedenis van codes en codebreken op BOL.com.

Recensie over De strikt geheime geschiedenis van codes en codebreken

Een heerlijk informatief en educatief boek over geheimtaal en codes. Je leest over de geschiedenis van de geheime boodschappen, maar ook over de achterliggende techniek. Het boek is kleurrijk vormgegeven. De informatie staat in veel korte kaders en is goed te begrijpen. De foto’s en illustraties brengen het boek helemaal tot leven.

De strikt geheime geschiedenis van codes en codebreken,
Uitgever: Lemniscaat, 32 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789047709510. Prijs: 13.50 euro.