Boek recensie: De Spill zone 1, Scott Westerfeld

De Spill Zone 1

In een toekomstwereld is een groot ongeluk gebeurd. Er is een kerncentrale ontploft! De wereld is erdoor in shock. Letterlijk en figuurlijk. Er zijn sinds dat ongeluk namelijk heel bijzondere dingen gebeurd. Een flinke regio om de meltdown is afgezet, daar binnen is het namelijk niet meer veilig. Auto’s en mensen zijn versmolten met het asfalt en vreemde schepsels dwalen er rond. Naast de afzetting is er ook een avondklok van kracht om de veiligheid van de mensen te waarborgen. In het eerste deel van De Spill Zone maak je alvast voorzichtig kennis met deze gevaarlijke zone, en het meisje Addie. Zij maakt foto’s van de gevaarlijke wezens in de Poughkeepsie Spill Zone en verkoopt ze voor heel veel geld op de zwarte markt. Thuis heeft ze een jonger zusje, dat sinds het ongeluk met niemand anders meer praat dan met haar pop. Gesprekken zonder woorden… die zijn immers niet nodig!

Gevaarlijk en rauw

Je moet wel weten dat De Spill Zone 1 een graphic novel is: een stripverhaal voor volwassenen. Het is een rauw en bizar verhaal, met een vleugje horror en griezelige elementen. De tekenstijl van dit boek past ook helemaal bij het onderwerp: het is rauw en grof getekend, met een weinig vleiende tekenstijl. De kleuren zijn heel basic, de gezichtsuitdrukkingen extreem expressief. Het is bizar om te lezen hoe Addie in de gevaarlijke wereld rond zwalkt en crost, om een goede toekomst voor haar zusje te kunnen garanderen. Daarnaast zit je nog altijd vol vragen. Hoe heeft het ongeluk kunnen gebeuren? Hoezo zijn sommige mensen ‘aangeraakt door het vuur’? En hebben ze echt bovennatuurlijke gaven gekregen?

Toekomstbeeld uit het verleden

In De Spill Zone krijg je een wel heel grauw en neerslachtig toekomstbeeld voor ogen – in ieder geval wordt het gevaar van een nucleaire meltdown dankbaar gebruikt voor bizarre fantasieën en spannende ontwikkelingen over de mogelijke gevolgen. Bizarre monsters, rare mutaties en bijzondere gaven… the sky is the limit, dat is wel duidelijk. Als Addie een aanbod krijgt waar ze eigenlijk geen ‘nee’ tegen kan zeggen, zit er nog maar één ding op: dieper in de Spill Zone reizen voor nieuwe foto’s. Daar ontdekt ze langzaamaan steeds meer over het ongeluk en de toedracht ervan…

Ga direct naar De Spill Zone 1 op BOL.com.

Recensie over De Spill Zone 1

De Spill Zone belooft een super spannende graphic novel-serie te worden. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal staat te gebeuren. In het eerste deel zitten al een paar spannende wendingen, en in het einde van het boek worden nog een paar cliffhangers gedropt die je alleen maar nieuwsgierig maken naar het volgende deel. De tekenstijl is even wennen, maar past prima bij de sfeer van het boek.

De Spill Zone 1,
Illustrator: Ales Puvilland
Uitgever: Uitgeverij de Fontein, 224 pagina’s, paperback.