Boek recensie: De schreeuw van de Strijder, Wilbur Smith

De schreeuw van de Strijder is het vijfde boek over een indrukwekkende familie die in het leven is geroepen door Wilbur Smith, een man die al meer dan 50 jaar spannende thrillers en spionageboeken schrijft. In ieder boek komen andere familieleden naar voren. In dit deel lees je meer over een joge vrouw, Saffron Courtney, dochter van Eva en Leon Courtney. Die laatstgenoemde is een harde zakenman, oorlogsheld en bekwaam jager. Leon is trots op zijn vaardigheden en eigenschappen en heeft zijn dochter zo veel mogelijk van die kwaliteiten aangeleerd.

Competitie

Het mag duidelijk zijn dat Saffron stevig in haar schoenen staat. Die kwaliteiten laat ze zien op het poloveld, maar later ook met haar paardrijvaardigheden. Een tijdje voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog traint ze zichzelf op de weidse vlakten van Kenia, waar haar vader trots op haar toeziet. Naarmate Saffron opgroeit lees je meer over de familiegeschiedenis en de achtergrond van Leon. Wanneer Saffron te maken krijgt met een familiedrama komt haar wereld echter op zijn kop te staan. Hoe stabiel en sterk ze ook was, het blijft toch ook maar een mens.

Schooltijd

Tijdens haar studie in Oxford, ontmoet Saffron Gerhard von Meerbach. De twee families hebben een geschiedenis met elkaar, die niet even positief is. Toch blijken de twee jongelingen daar weinig boodschap aan te hebben, in tegenstelling tot Gerhards broer Konrad, een opschepperig kereltje die nog steeds wrok koestert voor wat er ooit in het verleden is voorgevallen. Konrad waant zich een rijk man en is ook een uitgesproken volgeling van de Nazipartij. Gerhard daarentegen wordt vrienden met een Joodse man en heeft een duidelijk ander perspectief op de wereld dan zijn familie. Ondanks dat blijven Saffron en Gerhard een beetje om elkaar heendraaien.

Verschillen

De kern van De Schreeuw van de Strijder draait dan ook om de twee families en hun lange geschiedenis – hun idealen, verschillen en conflicten, maar ook hoe een oude vete zijn nasleep heeft in de jongere generaties. Daarbij schetst Wilbur Smith een geweldig beeld van de tijd tussen de twee Wereldoorlogen in, en hoe het was om op te groeien in deze tijd. Het tijdsbeeld wordt versterkt doordat er veel gebruik is gemaakt van waargebeurde feiten en belangrijke personages. Je waant je echt in het landschap van Kenia en Zuid-Afrika, maar ook Londen komt aan bod.

Conclusie over De schreeuw van de tijger

Historische romans zijn vaak gebaseerd op bekende personages. Wilbur Smith weet echter een rijke familiegeschiedenis op te dissen die zijn weerga niet kent. Het tijdsbeeld in dit boek is wonderlijk geschetst en loopt ook voort in de gesprekken die de personages voeren. Die doen daardoor hard en oubollig aan – daar moet je van houden of er op zijn minst even aan wennen. Het boek kabbelt voort maar leest wel vlot weg. Je zou het kunnen zien als een intelligente soapserie, in boekvorm.

Door: CooleSuggesties
Score: De schreeuw van de tijger krijgt 7 van de 10 punten.

De schreeuw van de Strijder, Wilbur Smith