Boek recensie: De Rats-Flats-X-weg, Salah Naoura

Als schooldirecteur heeft meester Thomassen het maar zwaar. Hij vind kinderen niet eens leuk, dat is al een probleem, maar hij heeft het grootste probleem met de smoesjes van kinderen. Hij haat het. Echt waar! Altijd weer rare verhalen waarom iemand te laat is of het huiswerk te laat af heeft… daar schiet je toch niks mee op?

Laura’s problemen

Laura Pipper, uit groep 5, spant daarbij wel de kroon. Die komt iedere keer weer met een bizar verhaal bij juf Schel aan. Zo had ze eens haar huiswerk niet bij – dat ze samen met haar vriendin Gaby moest maken. Daarop moest Laura een verhaal opstel schrijven over waarom ze het huiswerk niet had gemaakt. Het verhaal draait allemaal over de Rats-Flats-X-weg, een superstofzuiger van het merk Grondig die het leven van Laura behoorlijk op zijn kop heeft gezet.

Zuigen maar!

De Rats-Flats-X-weg is namelijk zo krachtig dat-ie echt alles opzuigt, niet alleen het vuil van de vloer, maar ook de struiken en planten uit de tuin, mits je de juiste accessoires maar gebruikt. De moeder van Laura is zo verrukt van het apparaat, dat ze helemaal omslaag in een soort zenuwachtige poetsvrouw. Alles moet schoon zijn, spik en span! Of hebben de druppeltjes van het merk ISI daar misschien iets mee te maken?

Vertelstraf

Meester Thomassen gelooft er helemaal niets van , natuurlijk. Hij zal die kinderen eens een lesje leren! Laura en Gaby moeten het verhaal vertellen, terwijl meester Thomassen op scherp staat om bij alles wat ze vertellen kritische vragen te stellen. Maar al snel blijkt dat er weinig te vragen valt. Meester Thomassen wordt zelfs zo nieuwsgierig naar het verhaal, dat hij verschillende schoolregels ombuigt om het verhaal te kunnen horen. De pauzes worden langer, er worden pauzesnacks geserveerd… en het verhaal wordt steeds bonter. Zelfs Laura’s broertje Robert krijgt een rol in het verhaal en mag in de pauzes ook vertellen over hun avontuur.

Ga direct naar De Rats-flats-x-weg op BOL.com.

Recensie over De Rats-Flats-x-weg

Als kinderen gaan fantaseren, kan het alle kanten op gaan. Dat weet meester Thomassen maar al te goed. Toch blijkt zelfs in de meest bizarre verhalen een kern van waarheid te zitten. Of dat achter ook zo is met het verhaal van de Rats-Flats-X-weg, de superstofzuiger van Laura? Dat is maar de vraag. Het is een heerlijk en fantasierijk boek, dat je – net als meester Thomassen – het liefst in één keer tot je wil nemen. Maar wees verstandig en spreid het verhaal! De Rats-Flats-X-weg is prettig geschreven en is een vlot verhaal, met leuke wendingen en slimme oplossingen.

De Rats-Flats-X-weg,
Illustrator: Maja Bohn
Uitgever: Condor, 192 pagina’s, hardcover.