Boek recensie: De Poortwereld 4: De Witte Heks, Luc Descamps

De Poortwereld 4 De Witte Heks - Luc Descamps

In dit vierde en laatste deel van De Poortwereld zetten Luna, Wolf en Elias hun reis voort om de strijd aan te gaan met de kwaadaardige Grijze Heks. Naast Tizza is namelijk ook de zus van Elias, Nina, door haar gevangengenomen, en ze moeten alles op alles zetten om haar te redden voor het te laat is. Maar zal het ze lukken om bij haar te zijn voor de Grijze Heks Indràke haar heeft gebruikt? En als ze op tijd komen – kunnen ze wel op tegen deze machtige heks?

Heksenplannen

De Grijze Heks maakt op haar beurt ook de nodige plannen om de kinderen tegemoet te treden. Ze houdt de drie nauwlettend in de gaten. Zo weet ze dat Elias, Wolf en Luna bijzonder volhoudend zijn in hun queeste, maar dat hen de wanhoop ook nabij is. Bovendien hoeven de kinderen niet meer te rekenen op heel erg veel hulp, zeker niet als ze in de buurt van de Grijze Heks komen. Omdat je het verhaal van beide kanten leest, is het echt een bloedstollend verhaal geworden. Een ultieme magische race tegen de klok, waarbij beide partijen zo veel mogelijk informatie proberen te verzamelen over hun tegenstander. En die zullen ze allebei nodig hebben!

Grafisch

Wat het boek echter nog een stukje indrukwekkender maakt – en in ieder geval wat meer tot leven wekt – zijn de illustraties die om de zoveel pagina’s geplaatst zijn. Met harde zwart-wittekeningen weet illustrator Rik Willemen de druk nog een beetje op te voeren. De expressieve cartoons brengen zo’n sterke emoties voort, dat het bijna onmogelijk is om niet mee te leven met het verhaal. Net als in een film schuif je tijdens het lezen langzaam weg in een hoekje van je stoel, weggekropen en ineengedoken om alle letters tot je te nemen. Dat maakt van dit boek een echte must-read. Maar let wel: het is deel 4. Bij het begin beginnen, hè!

Recensie over De Poortwereld 4: De Witte Heks

Magie en queestes: al van oudsher zijn dat toch wel ingrediënten voor spannende verhalen die tot de verbeelding spreken. De verhalen van Luc Descamps zijn niet voor mensen met een zwak gestel. Ze zijn stoer en sterk, een tikje luguber en doen je soms de haren op je arm rechtop staan. Daarnaast is de rijke Vlaamse taal natuurlijk het uitgelezen instrument om spanning en suspense over te brengen. Die wordt nog eens versterkt door de krachtige illustraties die in het boek verwerkt zijn, als ware het een fragment van een stripverhaal.

De Poortwereld 4: De Witte Heks,
Illustrator: Rik Willemen
Uitgever: Van Halewyck, 192 pagina’s, hardcover.