Boek recensie: De orde van de drakenmenners 3 – De Drakenwereld, Fiona Rempt

Voor het boek Drakenwereld zijn nog twee andere boeken uitgegeven. Drakendoder is deel een en Drakenjager is de titel van het tweede boek. In die boeken leer je Matti kennen, een jongen die bij een pleeggezin in Parijs woont, samen met Tink. Zijn pleegouders heten Maurice-Matisse en Jeanet. In het eerste boek kwam zijn oom hem halen om naar een mysterieus eiland te vliegen: Drekar Mohoao. In de Groene Vallei leert hij Loef kennen, een lichtgroen draakje dat alleen maar suikerriet eet. Hij leerde ook de Drakenmenners (drakenbeschermers) kennen, in hun huis, de Drakenburcht. Hij hoopt daar meer antwoorden te vinden over zijn familie, maar komt te weten dat allebei zijn ouders vermist zijn. In deel twee vindt hij zijn vader terug op een eenzaam eiland midden in de open zee. Het eiland hebben Matti en Tink later Grots genoemd. Er is een grote draak bij die Fynn, de vader van Matti, onder hypnose houd. Uiteindelijk bevrijd Matti zijn vader uit de greep van de draak en later wordt bekend dat de grote draak de moeder/vaderdraak van Loef is.

Moederzoektocht

Het boek Drakenwereld gaat over het ontrafelen van het laatste mysterie van de draak. Matti en Tink proberen op die manier zijn moeder uit de diepzee te halen. Iedereen denkt dat ze dood is, maar Matti gelooft daar niet in. Hij gelooft dat Helmi, zijn moeder, nog leeft. De andere drakenmenners waren natuurlijk ook nog op zoek naar Helmi, maar helaas hebben twee van de drie onderzoekers een ongeluk gehad. Ze kwamen niet snel genoeg uit het ziekenhuis, dus er was nog maar een mogelijkheid: de twee vrienden moesten het doen, naar de bodem van de zee een draak achterna duiken. Daar beleven ze ontzettend spannende momenten!

Ingewijde drakenmenners

Matti en zijn beste vriend en pleegbroertje Tink mogen zich inwijden om Drakenmenner te worden op Drekar Mohoao, het eiland waar hun pleeg ouders dezelfde dag gaan trouwen. Er zijn allemaal onbekende mensen voor Matti en Tink, maar er zitten ook een paar bekende mensen bij. De Drakenmenners, de moeder van Tink, Thera, en Tink’s vader Robert. Van hem wil Matti meer weten, want het is hem niet duidelijk wat hij met de Drakenmenners te maken heeft. Op de dag dat ze worden ingewijd zijn de jongens te weten gekomen dat Robert bij de geheime dienst werkt, net als hun aanstaande lerares Stephanie. Tink en Matti krijgen een privé lerares omdat ze nog wel naar school moeten, maar omdat er op het eiland van Matti’s geen school is.

Conclusie over De orde van de drakenmenners 3 – De Drakenwereld

De Drakenwereld is een spannend boek en een mooi slot voor de zoektocht van Matti naar zijn ouders. Inmiddels weten de twee jongens heel veel over draken en gaan nog altijd door met leren. Maar zullen ze Matti’s moeder vinden op de bodem van de oceaan?

Door:
Score: De orde van de drakenmenners 3 – De Drakenwereld krijgt 9 van de 10 punten.

De orde van de drakenmenners 3 – De Drakenwereld,
Illustrator: Danielle Futselaar
Kluitman, 224 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789020624786. Prijs: 14.99 euro.

Ga direct naar De orde van de drakenmenners 3 – De Drakenwereld op BOL.com.

~Deze review is geschreven door Tim, 12 jaar.

Geschreven door Tim

Tim is 15 jaar oud en zit in VWO 4. Hij houdt van sporten, tekenen en taal. Logisch dat lezen en schrijven ook daarbinnen past. Natuurlijk is Tim ook een gamer – maar niet de hele dag. Er moet immers ook genoeg tijd zijn om te eten en koffie te drinken! Het liefst zelfgemaakte, van vers gemalen bonen.