Boek recensie: De Moestuin, Floor Korte

Al een aantal jaren probeer ik in onze relatief kleine achtertuin een stukje te reserveren als moestuin. Nou ja – dat reserveren lukt ook aardig, maar het bijhouden van een moestuin schiet er nog al eens bij in. Het is ook lastig, overal rekening mee houden en kennis hebben over alle planten die je in je tuin zet. Het mooie boek De Moestuin, van collega-blogger en social-mediamoestuinier Floor Korte zal je overigens wel een heel stuk helpen.

Nederlandse bodem

Als je door de boekwinkel loopt (een geweldige bezigheid om te doen, als je nog een goede boekwinkel kunt vinden) en naar het tuinierschap kijkt, vind je tal van boeken over moestuinieren, geschreven door bekende en ervaren tuiniers. Er is echter een groot nadeel aan al die boeken, en dat is dat ze simpelweg niet uit de Lage Landen komen. Waar het in sommige landen in april al redelijk is qua temperatuur, kan hier nog even flink de vorst er overheen gaan. Om maar een voorbeeld te noemen. Dat is bij Floor niet het geval. Zij heeft haar (jaloersmakend) grote moestuin gewoon in Nederland en schrijft in haar aanwijzingen dan ook heel eerlijk over haar planning.

Per maand en per plant

Wat fijn is aan De Moestuin van Floor Korte, is dat het zowel een overzicht heeft per maand als per gewas. Je kunt het dus gebruiken als een naslagwerk voor het opkweken van bijvoorbeeld courgettes of wortels, maar je kunt ook zie wat je per maand allemaal moet ondernemen. Van zaaien tot planten, van oogsten tot verspenen… alles komt er in terug. Zelfs onderscheid tussen binnen zaaien of buiten zaaien wordt gemaakt, wat prijzenswaardig is! En Floor heeft blijkbaar vervelende ervaringen gehad bij het afharden – daar waarschuwt ze bijzonder vaak voor.

Recensie over De Moestuin

De Moestuin is een geweldig iets. Lekker bezig zijn en het zien groeien van plantjes is al geweldig, helemaal als je ze daarna ook nog kunt opeten! Floor Korte is al jaren lang actief in haar moestuin en heeft inmiddels de nodige kennis en ervaring opgedaan. Ze maakt je daar regelmatig deelgenoot van op haar blog, maar soms is een boek toch prettiger en praktischer. Het staat vol tips, schema’s en maandoverzichten, handelingen worden duidelijk uitgelegd in foto’s en tekeningen. Bovendien legt Floor haarfijn uit wat ze doet en waarom. Een aanrader voor iedere (beginnende) moestuinier, of voor ervaren moestuiniers waarbij het vaak mislukt, zoals ikzelf… 🙁

De Moestuin, Floor Korte
Kosmos uitgevers, 208 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789021567945. Prijs: 25 euro.