Boek recensie: De Match, Harlan Coben

Na Wild en Win is De Match het derde boek met de zonderlinge Wilde als hoofdrolspeler. Harlan Coben is echter zo’n schrijver die al heel wat boekenseries op zijn naam heeft staan en weet hoe het klappen van de zweep gaat. Hoewel je een streepje voor hebt als je de eerdere boeken hebt gelezen, kun je hem prima afzonderlijk oppakken. Je krijgt genoeg achtergrondinformatie aangereikt om er een compleet verhaal van te maken. En doe dat zeker – je zult er geen spijt van krijgen!

Stukje achtergrond

Een subtiele spoiler alert: Wilde is ooit opgevist in het bos, waar hij in zijn eentje woonde. Er is niets bekend over zijn ouders, of waar hij vandaan komt. Ook is onduidelijk hoe oud Wilde precies is… en hoe lang hij in het bos heeft rondgedwaald. Jarenlang heeft Wilde vrede gehad met dit principe, hoewel hij nog altijd graag alleen woont in het bos, in zijn omgebouwde camper. Als oud-special forces soldaat weet hij prima te overleven, maar dankzij zijn sterke rechtvaardigheidsgevoel werkt hij zich telkens weer opnieuw in de nesten. Als steun en toeverlaat kan hij rekenen op de schouder van Hester, die zo’n beetje zijn pleegmoeder was tijdens zijn jeugd. Ze is rechter en een tv-persoonlijkheid. Voor genegenheid kan hij terecht bij Laila, de weduwe van David (Hesters zoon). Lekker verwarrend, toch? Maar het kan nog erger.

Ouderschap

Toch knaagt het aan Wilde: wie zijn zijn ouders? Waarom hebben ze hem daar achtergelaten in het bos? Hij stuurt zijn gegevens op naar een DNA-site, waaruit twee matches voortvloeien: zijn vader en een broer. Zijn vader reageert verbaasd, hij wist niet eens dat hij een zoon had (maar is even later wel met de noorderzon vertrokken). Zijn broer Peter vormt een andere uitdaging. Hij blijkt namelijk een televisiepersoonlijkheid te zijn, die met een dating-wedstrijd heeft meegedaan. De relatie met zijn vriendin lijkt allemaal goed te gaan, tot de hele bubbel uit elkaar spat na een groots drama. Waar is Peter nu gebleven? Zijn ex denkt dat hij dood is, maar daar kan Wilde zich niet helemaal bij neerleggen. Zeker niet als hij een spoor van moorden tegenkomt, zodra hij gaat graven in Peters geschiedenis…

Trollen

Er is nog een rode draad: de community Boomerang, die zich anoniem inzet om online trollen en haters aan te pakken die anderen zonder duidelijke reden het leven onmogelijk maken. En dat zijn er nog al wat! Deze anonieme groep bestaat uit zes leden, die ieder anoniem zijn… ook naar elkaar toe. Stemvervorming, diervormen om hun persoonlijkheid te maskeren… alles zit er op en er aan. Tot één van hen van de radar verdwijnt en eerder besproken projecten met harde hand worden stilgelegd. Toeval? Of is er meer aan de hand? En hoe zal deze dader omgaan met de speurende Wilde?

Ga direct naar De Match op BOL.com.

Recensie over De Match

De Match is een echte pageturner, dat tot het laatste hoofdstuk spannend zal blijven. De mysterieuze Boomerang-club is daarin de onzekere factor, die als een schim door het verhaal suist. Wilde zet al zijn middelen in om zijn verloren broer terug te vinden, speurend naar antwoorden en puzzelstukjes om zijn verleden weer compleet te maken. Dat hij daarbij een paar teleurstellingen voor zijn kiezen krijgt, valt te verwachten. Het is mooi te zien dat Wilde als persoon ook groeit, nu hij ‘onder de mensen’ komt en zijn weg probeert te vinden in die (voor hem) zo onbekende wereld. Het plot is vrij ingewikkeld en steekt op een intelligente manier in elkaar. De hoofdstukken zijn kort en hoewel er een paar chaotische momenten zijn, is het verhaal over het algemeen overzichtelijk en helder.

Titel: De Match
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 398