Boek recensie: De kunst van simpel koken, Alice Waters

De kunst van simpel koken – die willen we allemaal wel beheersen, toch? Alice Waters is een van de meest bekende koks in Amerika en ambassadeur van de Slow Cooking-community. Lekker koken van verse ingrediënten, afkomstig uit de eigen omgeving. Eerlijke gerechten dus, waarbij de ingrediënten zelf volop aan bod mogen komen. Die proef je en moet je kunnen proeven. Dat is de kunst van simpel koken.

Heerlijke recepten

De recepten in dit lijvige kookboek zijn heel divers van aard. Verwacht in dit boek geen fullcolor kookboek met foto’s waarbij het water je in de mond loopt. Dit kookboek is juist heel basic en eenvoudig vormgegeven. Ook de manier waarop de recepten zijn geschreven wisselt enorm. Soms heb je een recept met een uitgebreide inleiding, gevolgd door een lijst met ingrediënten en een stappenplan. Andere recepten zijn juist heel verhalend omschreven, met de te gebruiken ingrediënten vetgedrukt in het verhaal opgenomen.

Vanuit de praktijk

Het meest bijzondere aan de recepten van Alice Waters is wel dat de recepten echt vanuit de praktijk geschreven zijn. Alice vertelt over haar bevindingen, haar ervaringen. Welke recepten ze in haar restaurant gebruiken, en waarom. Waar ze tegenaan liep tijdens haar ontwikkeling als kok, hoe ze die drempels overwonnen. Dankzij al die tips en aanwijzingen heb je een heel leerzaam kookboek in handen, dat je veel meer bied dan een enorme verzameling aan recepten. Dit kookboek laat je leren van de foute van Alice. Bovendien krijg je een flinke hoeveelheid tips en technieken, die zelfs doorgewinterde koks zullen verwelkomen.

Heldere hoofdstukken

De hoofdstukindeling is net zo helder en eenvoudig als de recepten. Soep, sauzen, salades, een verzamelhoofdstuk voor rijst, polenta, granen en pasta, maar ook een voor boter, eieren en kaas, zelfs een hoofdstuk voor Bonen, paddenstoelen en noten, gevolgd door een aantal hoofdstukken voor verschillende vleessoorten, desserts, bakgerechten, drank en inmaakrecepten. De meeste recepten zijn de echte klassiekers, die je gewoon ooit gemaakt moet hebben, maar er zitten ook een paar vertrouwde recepten tussen van de chef zelf.

Recensie over De Kunst van Simpel Koken

De kunst van Simpel koken is een kookboek dat in iedere keuken moet staan, al was het maar omdat je in dit boek gigantisch veel recepten en ervaringen hebt binnen handbereik. Dankzij de vele tips en uitleg over de bereidingswijze, kan het eigenlijk niet misgaan. Je moet zelf veel uitproberen en doen, goed kijken naar de mengsels en soorten beslag.- maar daar zal Alice je stap voor stap in begeleiden.

Ga direct naar De kunst van simpel koken op BOL.com.

De kunst van simpel koken,
Uitgever: Nijgh en Van Ditmar, 416 pagina’s, hardcover.