Boek recensie: De Kronieken van de Zeven Eilanden 1 – De Heersers van Kir, Mariette Aerts

Als je het hebt over boeken die gaan over lang vervlogen tijden, dan kom je bij de historische romans of bij de betere fantasyboeken. De Kronieken van de Zeven Eilanden behoort in mijn ogen nu al tot de betere reeksen uit die tweede categorie, hoewel ik pas het eerste deel heb verslonden. Lees je graag boeken over piraten, magie, machtsvertoon en wat serieuze mysteries? Dan ben je bij De Heersers van Kir, het eerste deel van deze kronieken, al helemaal bij het juiste adres.

Personen kennismaken

Zo’n eerste boek is altijd een genot op te lezen. Je maakt kennis met nieuwe werelden, nieuwe volkeren, nieuwe landen… en dat is altijd interessant om te lezen. De hoofdpersoon in dit eerste deel is Raben. Hij woont samen met zijn moeder in een klein dorpje. Zijn moeder is daar genezer, een soort kruidenvrouwtje, en Raben leert de kunst van het genezen van haar. Maar Raben is meer. Hij is ook een Lezer. Als hij voorwerpen aanraakt, ervaart hij de geschiedenis ervan door de ogen van de gebruiker. Een krachtige gave, waar de Heerser op dat moment heel graag gebruik van wil maken. Alle Lezers zijn dan ook opgeroepen. De Lezers die nog over zijn proberen zich schuil te houden. Zo ook Raben…

Expeditie

Als Raben door de Heersers van Kir wordt ontboden om de kroonprins te verzorgen nadat hij is neergeschoten door een giftige pijl, ontdekken ze hoe handig een genezer eigenlijk kan zijn. Raben wordt ontboden om mee te gaan met prins Enzor, de zoon van heer Glendahl. Hij gaat mee op expeditie naar een ver eiland. De monnik Himmondar is namelijk op zoek naar oude Magische voorwerpen, die hem onbegrensde macht zouden geven. Maar er is meer wat er aan de hand is! Er zijn namelijk piraten op de kust, die maar wat graag in het bezit komen van nieuwe schatten, maar ook Dwingers, die langzaam de eilanden veroveren door iedereen hun wil op te leggen.

Piraten

Tijdens de terugtocht van het eiland wordt het schip van de kroonprins en de monnik (waar Raben ook op zit) overvallen door piraten. En een tentakelvis, die je op de kaft van het boek ziet. Een akelig schouwspel, wat er op neerkomt dat Raben uit het water wordt gevist door een piratengroep, onder leiding van Zuran. Het tienermeisje Calli ontfermt zich over hem. Ze blijkt een Elementaliste te zijn, een meisje dat met haar stem het weer kan beïnvloeden. Samen leren ze veel van elkaar – het piratenschip is namelijk de eerste plek waar Raben ongestoord kan Lezen. Het schept hem veel inzicht over de geschiedenis van de Zeven Eilanden, waarbij langzaam maar zeker een aantal puzzelstukjes in elkaar vallen.

Ga direct naar De Kronieken van de Zeven Eilanden 1 – De Heersers van Kir op BOL.com.

Recensie over De kronieken van de Zeven Eilanden: De heersers van Kir

De Kronieken van de Zeven Eilanden 1 – De Heersers van Kir is een spannend boek dat je volstopt met vragen en nieuwe inzichten over deze nieuwe en magische wereld. Langzaam leer je de nieuwe machtsverhoudingen kennen, maar kom je ook achter de geschiedenis van de Eilanden. Dankzij de Lezer Raben is de geschiedenis langzaam een open boek. En met die kennis op zak zou hij het verloop van de geschiedenis wel eens flink kunnen beïnvloeden. Al was het maar om zijn eigen thuis te beschermen.

De Kronieken van de Zeven Eilanden 1 – De Heersers van Kir,
Uitgever: De Vier Windstreken, 400 pagina’s, paperback.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789051163599. Prijs: 17.95 euro.