Boek recensie: De Grootste Fotografen

De Grootste Fotografen is wel een heel bijzonder boek. Het is meer dan een plaatjesboek met een paar van de bekendste foto’s: het is een boek met talloze portfolio’s van bekende fotografen – of fotografen wiens foto’s je wel eens voorbij hebt zien komen. Iedere fotograaf krijgt 22 pagina’s de ruimte, waarin je niet alleen meer werk ziet van de betreffende fotograaf, maar ook meer leest over de achtergrond en beweegredenen van de man of vrouw in kwestie.

Genres

De Grootste Fotografen duiken niet op in één enkel genre. Ieder genre, of dat nu portretfotografie is of modefotografie, reis- of oorlogsfotografie… ieder genre heeft zo zijn eigen toppers voortgebracht. Fotografen met een geheel eigen stijl, met een unieke blik op de wereld of met een manier van werken die tot op dat moment nog onbekend was. Uiteraard worden alle foto’s besproken. De meeste krijgen een kort bijschrift met daarin een samenvatting van wat er zo bijzonder is aan het beeld, maar per fotograaf wordt 1 foto ook nader toegelicht, waarbij je een mooie uiteenzetting krijgt van de kwaliteiten van de foto en de fotograaf in kwestie.

Bekende namen

Er zijn heel wat bekende namen die je tegenkomt in dit omvangrijke boek: Nobuyoshi Araki, Gabriele Basilico, Margaret Bourke-White, Robert Capa, Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Elliott Erwitt, Walker Evans, Mario Giacomelli, William Klein, Peter Lindbergh, Man Ray, Robert Mapplethorpe, Steve McCurry, James Nachtwey, Helmut Newton, Martin Parr, Herb Ritts, Sebastiao Salgado, August Sander.  Van iedere foto ken je wel de meest bekende foto, die ook heel erg ruim wordt omschreven. De minder bekende foto’s zijn een lust voor het oog en een feest om naar te kijken. De foto’s worden dan ook groot getoond, zodat je ieder detail in je op kunt nemen!

Conclusie over De Grootste Fotografen

Je kent ze vast wel, de iconische foto’s uit lang vervlogen tijden. Geschoten op analoge film, vaak in zwart-wit. Beelden van de jetset, oorlogen en van de straat. Namen als Wlliot Erwott, Man Ray, Parr en Cartier-Bresson vliegen je om de oren. Maar wat hebben deze fotografen nog meer gemaakt, waar draaide de foto om en wie was de man achter de camera? Dat alles krijg je beantwoord in dit schitterende boek, waar mooie grote foto’s en heldere teksten je uitleg geven over De Grootste Fotografen tot nu toe.

Door:
Score: De Grootste Fotografen krijgt 8 van de 10 punten.

De Grootste Fotografen,