Boek recensie: De Cycloop, Daan Remmerts de Vries en Floor Rieder

De CycloopMonsters zijn er in alle soorten en maten. Sommigen zijn groot en eng, anderen zijn klein en glibberig. Daar hoef ik je natuurlijk niets over te vertellen. En sommige monsters lijken eng, maar zijn dat eigenlijk helemaal niet. Zo is het grote monster, dat het insectendorp in het boek De Cycloop stuk maakt door zijn onhandigheid, heel erg blij met de bril die de kleine dieren voor hem maken.

Onverbeterlijk

Maar hoewel De Cycloop heel erg blij is met de spontane hulp van de dieren, is en blijft hij een cycloop… en is hij dus een gemeen monster, dat niets liever doet dan alle dieren om hem heen lastig vallen. Met veel kabaal en herrie schopt hij het hele mini-dorpje overhoop, waardoor alle insecten weer opnieuw aan de slag moeten om hun huizen te herstellen. Wat hebben ze zich vergist in het grote dier! Het grote dier, dat even daarvoor zo verdrietig in hun dorpje at te huilen, omdat hij zo onhandig was…

Conclusie over De Cycloop

De Cycloop is een bijzonder boek, dat op een aantal manieren indruk maakt. Ten eerste is het een boek dat vol zit met woordgrapjes. Zo zijn de beroepen en de activiteiten van de insecten onlosmakelijk verbonden met de dieren zelf, of worden er op andere manieren grapjes gemaakt met de namen van de dieren. Niet altijd even toegankelijk voor kinderen, misschien, maar wel leuk gevonden. En zo houdt je het ook voor ouders interessant om voor te lezen. Wat wel wat minder is aan het boek, is dat het ontzettend druk getekend is. Harde, zwarte lijnen, zijn ingekleurd met zachte tinten, wat zorgt voor een hard contrast. Bovendien zijn alle karakters en voorwerpen in het boek ook nog eens omlijnd met een witte omlijning, met soms nog een zwart lijntje als het nodig blijkt. Daardoor duurt het even voor je de afbeeldingen goed kunt ontwaren – of is dat een dingetje waar alleen ik – als aardige cycloop – last van heb?

Door:
Score: De Cycloop krijgt 6 van de 10 punten.

De Cycloop,