Boek recensie: De Bromvliegzwaan, Arend van Dam

Onze taal bestaat uit heel veel verschillende woorden. Die vormen samen zinnen, alinea’s, verhalen. Sommige woorden zijn heel logisch en duidelijk, er zitten echter ook een aantal vreemde snuiters tussen. Maar er zijn ook rare samentrekkingen, die niet altijd even duidelijk zijn. Spreekwoorden en gezegden, bijvoorbeeld. Arend van Dam dook in de geschiedenis van onze taal en laat een paar heel bijzondere vondsten zien.

Nederlandse taal in verhalen

Natuurlijk zou het een ontzettend saai boek worden als je een grote lap tekst krijgt met daarin alle feitjes en weetjes. Dat is ook helemaal niet hoe Arend van Dam normaal gesproken schrijft – dus waarom zou hij dat nu wel doen? Nee, hij duikt juist de geschiedenis in om al die informatie te verpakken in leuke, interessante en spannende verhalen. De verhalen nemen je niet alleen mee in de geschiedenis, maar ook nog eens de hele wereld rond. Zo reis je van Nederland naar Afrika, Suriname en zelfs Amerika en Rusland komen aan bod. Waar een klein landje al niet groot in kan zijn!

Bijzondere vondsten

Tussen alle verhalen door, waar je al heel wat van opsteekt, haal je ook veel kennis uit de illustraties en de tekstkaders die in het boek staan. Die zorgen bovendien voor de nodige gele kleur in het boek. Zo krijg je vaak nog wat meer informatie tot je, op een heel grappige en vrolijke manier. Vaak staan bij die illustraties en tekeningen ook de grappigste woorden, die je waarschijnlijk nog niet kende. Die komen uit het Nederlands, Fries, Vlaams, Limburgs… overal en nergens binnen het Nederlandse grondgebied. Zo spreek je uiteindelijk ook nog een woordje over de grens binnen ons kleine kikkerlandje!

Ga direct naar De Bromvliegzwaan op BOL.com.

Recensie over De Bromvliegzwaan

Arend van Dam is niet alleen bedreven in het beschrijven van de geschiedenis, maar richt in De Bromvliegzwaan zijn pijlen ook op de rijke geschiedenis van de Nederlandse taal. In al zijn aspecten. Hij reist in het boek de hele wereld rond en vertelt ronduit over interessante koppelingen en vondsten. De vele grappige illustraties en tekstkaders maken het een vlot boek met veel humor geschreven.

De bromvliegzwaan,
Illustrator: Anne Stalinski
Uitgever: van Holkema & Warendorf, 168 pagina’s, hardcover.