Boek recensie: Darkest Minds 3 – Een onzeker licht

darkest minds 3 een onzeker lichtHeb je de eerste twee boeken van The Darkest Minds al gelezen? Als je De Overlevenden en Onvergetelijk en al kent, dan ken je Ruby al: het zestienjarige meisje met een geweldige dosis overlevingskracht en meer dan goed ontwikkelde paranormale gaven – gaven die ervoor gezorgd hebben dat ze immuun was voor de dodelijke ziekte die door Amerika raasde en miljoenen tieners het leven kostte. Het gaat nu hard tegen hard: de overheid doet er alles aan om die ‘gevaarlijke’ kinderen met paranomale krachten onder de duim te krijgen, de kinderen doen er alles voor om niet in zo’n gevangenenkamp te komen. Ondertussen proberen Ruby en de kinderen van de Alliantie er alles aan te doen om de waarheid te achterhalen achter die ziektes.

Oorlogsgeweld

Nadat de basis van de Kinderalliantie gebombardeerd is door de overheid, proberen de overlevenden zich te hergroeperen en hun krachten te bundelen om een laatste keer toe te slaan. Ruby heeft daarbij een troef in handen: Clancy Gray, één van de meest gevaarlijke tegenstanders die ze zich maar kunnen indenken. Er is een kans om het tij te doen keren: als ze de duizenden gevangen kinderen op de heropvoedingskampen kunnen bevrijden, dan hebben ze een grote kans om te slagen.

Foutloos

Wat opvalt is dat er in The Darkest Minds 3: Een onzeker licht weinig speling is bij het maken van fouten. Dat maakt het boek ook meteen zo spannend en geloofwaardig: Ruby en haar vrienden zijn geen superhelden die niets fout doen, maar zijn ook laakbaar en onzeker in de acties die ze uitvoeren. Geloofwaardige karakters, die door de boeken heen mooi zijn ontwikkeld en goed zijn uitgewerkt. Ook de nieuwe personages in het boek komen geloofwaardig over, ieder met zijn eigen persoonlijkheid en plannen. En die laatste willen nog wel eens botsen! Want wat heeft prioriteit: de kinderen bevrijden, de ondergedoken president ter verantwoording roepen of de aard van de ziekte onderzoeken?

Bekijk de hele Darkest Minds trilogie:
De OverlevendenOvergetelijkEen onzeker licht

Conclusie over Darkest Minds 3 – Een onzeker licht

Het laatste deel van een trilogie moet wel van het papier spatten, en dat is precies wat er gebeurt in Darkest Minds 3 – Een onzeker licht. Waar ik in het eerste deel af en toe gestoord werd door het onwetende en naieve gedrag van Ruby – inmiddels is ze in dit deel uitgegroeid tot een krachtige dame. Naast de vele actiemomenten is er ook genoeg ontwikkeling voor persoonlijke groei, in voor- en tegenspoed. Een onzeker licht is dan ook een emotionele achtbaan met paranormale krachten. De serie is een echte aanrader die indruk weet te maken.

Door:
Score: Darkest Minds 3 – Een onzeker licht krijgt 9 van de 10 punten.

Darkest Minds 3 – Een onzeker licht,