Boek recensie: Creatief werkschrift Chalk lettering / Hand lettering

Creatief werkschrift - ChalkletteringTeken je tekst! Dat is echt wel een trend die je overal terugziet. Tekst is niet alleen bedoeld om een boodschap over te brengen, maar mag ook zeker gezien worden als een echt kunstwerkje. Dat valt vooral op als je naar posters kijkt, maar ook restaurants maken echte kunstwerken van hun krijtborden op straat en menuborden in hun inrichting. Ik ben er wel van gecharmeerd, moet ik zeggen – en stiekem ook wel jaloers op de manier waarop sommige borden zijn uitgevoerd. In de boekjes Hand Lettering en Chalk Lettering leer je een paar gave technieken die je kunt gebruiken om zelf ook aan de slag te gaan.

Creatief werkschrift - HandletteringVoorbeelden

Dat leer je niet echt stap voor stap, maar met heel veel voorbeelden die je meteen in de boekjes zelf kunt nabootsen. Daarvan zijn vooral de alfabetten een waardevolle aanwinst – die vind je niet al te vaak. Het leuke is ook wel dat je ze direct kunt oefenen op de pagina daarnaast. Daar staat – als hulp – een puntjespatroon afgedrukt, zoals je die ook in Bullet Journals tegenkomt. Helaas is dat puntjespatroon niet gebruikt in de letters zelf, waardoor je het niet helemaal strak kunt overnemen, maar het is een begin. Je hebt in ieder geval geen excuus om helemaal scheef te gaan met je tekst 🙂

Symbolen en decoraties

Een andere leuke aanvolling in de boekjes Hand Lettering en Chalk Lettering zijn de vele decoratieve elementen die je kunt gebruiken in je kunst werken. Banieren, krullen, kaders, versieringen en meer: je vind ze allemaal terug. Als kers op de taart vind je een paar kant-en-klare kreten, uitspraken en kunstwerkjes die je zelf kunt vergroten en overnemen. Meteen het perfecte resultaat!

Conclusie over Chalk lettering / Hand lettering

Hand Lettering en chalk Lettering: het zijn trends waar je niet omheen kunt. Deze compacte boekjes zijn bedoeld om meteen in te oefenen. Bij Hand Lettering kan ik me daar iets bij voorstellen, maar Chalk Lettering slaat de plank daar wel een beetje mis. Je kunt een krijtletter wel natekenen met potlood, maar je zult hem toch echt met krijt op een bord moeten namaken voor het echte effect! De letters zijn wel stoer en cool, dat is een pluspunt. Door: Score: Chalk lettering / Hand lettering krijgt 7 van de 10 punten.

Creatief werkschrift Chalklettering / Handlettering Deltas, 48 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789044749618 / 9789044749595. Prijs: 9.95 euro.