Boek recensie: Clean, Juno Dawson

Clean is een heftig boek over drugs, verslaving en geestelijke gezondheid. Hoewel het onder de categorie Young Adult valt, is het niet voor de ‘faint of heart’. Je moet best stevig in je schoenen staan wil je bepaalde scènes van je af kunnen laten glijden! Het verhaal zelf is eigenlijk weer best zoet, waardoor je een mooi contrast krijgt in het verhaal en het geheel mooi in evenwicht is.

Erfgenaam in een dal

Het spannende Clean gaat over een erfgename van een grote hotelketen, genaamd Lexi. Lexi zoekt constant uitdaging en aandacht. De link naar een drugsverslaving is dan natuurlijk zo gemaakt, maar helaas gaat Lexi te ver en krijgt ze een overdosis binnen. Hoewel dat het einde lijkt, komt ze er redelijk uit. Lexi wordt naar een exlusieve afkickkliniek gebracht, waar ze behandeld wordt voor haar verslaving. In de kliniek komen mensen met verschillende verslavingen terecht – het is een bonte mix van mensen, die allemaal met elkaar moeten zien te dealen.

Drama en humor

Nu kun je zo’n boek heel zwaar en diep maken. Verslavingen zijn echte serieuze business, afkicken daarvan doe je niet zo maar – wat ze in films ook laten zien. Het is ook zeker niet aan te raden om te proberen hoe ver jij kunt komen – niet aan beginnen! Toch weet Juno Dawson deze negatieve situatie om te zetten naar een luchtiger geheel. Alle dramatische gebeurtenissen, stoornissen en zelfverminkingen ten spijt, zul je met regelmaat toch even moeten glimlachen of gniffelen. Dat is een krachtig iets. Het tempo van het boek, de zwaarbeladen serieuze onderwerpen en de humor staan in een mooi evenwicht.

Ga direct naar Clean op BOL.com.

Recensie over Clean

Clean is een prettig boek om te lezen. Het heeft tempo, humor, spanning, een flinke scheut romantiek en snijd op een goede manier het thema ‘verslaving’ aan in al haar aspecten. Lexi is in het begin een tikje irritant (hoe materialistisch en merklustig kun je zijn?) maar gaandeweg stapt ze een nieuwe weg in, doordat ze ontdekt wat echt belangrijk is in het leven.

Clean,
Uitgever: Karakter uitgevers, 320 pagina’s, paperback.
Vanaf: 15 – 18 jaar. ISBN: 9789045217215. Prijs: 22.99 euro.