Boek recensie: Chaos United 3: Staat in de kou

Soms zit het mee, soms zit het tegen. De leden van Chaos United, Milan, Rosa, Bennie, Fatima en Prof, zijn door het dolle heen: ze gaan op voetbalreis naar Spanje! Dat is een kans die je niet zo vaak meemaakt, natuurlijk. Maar als het vliegtuig door een vulkaanuitbarsting moet uitwijken, landen onze vrienden in Zweden. Een flink stukje kouder dan waar ze op gerekend hadden. In Zweden ontmoeten ze hun gelijken: ze maken kennis met een voetbalteam dat heel erg lijkt op hun eigen team. Maar dan beter! Hun organisatie, hun clubhuis en hun skills… in alles lijken ze beter te zijn – of is dat maar schijn?

Reddende Rosa

In het derde deel van deze komische graphic novel-serie van eigen bodem neemt je mee naar een verwarrende reis over de wereld, waar ze kennismaken met een Zweeds team dat wel heel erg lijkt op hun eigen team… alleen zijn ze stukken beter! Gelukkig zijn ze zeker niet de verkeerdste gasten die je kunt treffen en helpen ze Chaos United maar wat graag. Vooral opoe Pippelotta laat graag van zich horen… maar zien we daar niet een groot deel van Pippi Langkous in terug? Zelfs de twee verschillende kousen ontbreken niet bij de gevlechte oude dame! Maar voetballen kan ze als geen ander. Zij leert de meiden van Chaos United hoe je een echt kanonsschot kunt lossen, die niet te stuiten is. En dat de meiden daar wel raad mee weten, laten ze zien ook. Rosa en Fatima blijken de redsters in nood in enkele benarde situaties.

Knipoog naar Zweden

Het is duidelijk dat het voetbal serieus wordt genomen in dit boek, maar ook dat Zweden flink op de tak wordt genomen. Pippi Langkous, maar ook Ikea en Vikingen spelen een belangrijke rol. En wat blijkt? Met wat puntjes op de o’s en a’s en je klinkt al meteen een stukje Zweeds! Het is een grappig boek met veel grote illustraties. Je zou het boek zelfs enkel aan de hand van de plaatjes kunnen lezen, waarbij je nog altijd weet hoe het verhaal gaat en hoe het afloopt. Dat is best knap. Maar duik ook zeker in de tekst, daar lees je meer over de achtergrond en de spannende avonturen van deze twee kleine voetbalclubs.

Ga direct naar Chaos United 3: Staat in de kou! op BOL.com.

Recensie over Chaos United 3: Staat in de kou!

Nederlandse voetballers in de Zweedse sneeuw? Het moet niet veel gekker worden. Door een vulkaanuitbarsting komen de jongens en meiden van Chaos in plaats van in Barcelona terecht in Zweden. Niemand weet blijkbaar waar ze zijn, wat in Nederland al voor wat chaos zorgt. De avonturen zijn minstens zo fantasierijk, waarbij Zweden flink op de hak wordt genomen. De stereotype personages van het boek zijn getekend op een cartooneske manier, met een soort kikkerwangen en wallen onder de ogen. Vooral de temperamentvolle Milan moet er aan geloven!

Titel: Chaos United 3: Staat in de kou!
Illustrator: Rudi Jonker
Uitgever: Uitgeverij Condor