Boek recensie: Challenge, Annemarie Bon

Challenge - Annemarie BonAls je als tiener mee moet op vakantie, dan is dat niet altijd even makkelijk te verkroppen. Zeker niet als je moeder je met je veel jongere broertje meeneemt naar de super-toeristische Spaanse kustplaats Torremolinos, waar voor jouw leeftijd werkelijk niets te beleven is. Gelukkig is Jens niet de enige puber die er rondloopt. Hij leert de knappe Sofie en haar broer Frank kennen, die van hun ouders blijkbaar heel wat meer vrijheid krijgen. Samen trekken ze wat op en gaan ze met de trein naar plaatsen in de buurt. Als Sofie en Frank het idee krijgen om te gaan backpacken door de omgeving, vragen ze Jens mee. Hij wil op zijn beurt zijn vriend David meenemen, die een paar kilometer verderop met zijn ouders op vakantie is. Ze krijgen allen toestemming en al snel gaan ze in Challenge op pad.

Verlies

Je moet weten dat het gezin van Jens niet even makkelijk in elkaar steekt. De vader van Jens, met wie hij een heel goede band had, is onlangs overleden. Zijn vader maakte vaak natuurdocumentaires en was weken op pad om de meest bijzondere filmpjes te maken, die door grote maatschappijen werden gebruikt. Bij één van die opdrachten is hij ook om het leven gekomen. Jens ging af en toe met hem mee, en heeft de liefde voor de natuur en het maken van films van hem overgenomen. Tijdens het backpacken verwacht hij dan ook mooie roofvogels te zien – zijn camera gaat dus mee. De dood van zijn vader heeft echter diepe sporen van schuldgevoel achtergelaten binnen het gezin.

Challenge

Tijdens hun reis komen Sofie en Frank met het idee om Truth or Dare te doen – het spelletje waarbij je een vraag naar waarheid moet beantwoorden of een opdracht moet uitvoeren. Dat klinkt als een spannend idee, maar Jens heeft helemaal niet zo’n zin om al zijn geheimen te delen met deze twee vreemden. Het blijkt echter dat Sofie en Frank heel wat andere plannen hebben met Jens en David. Ze zijn onderdeel geworden van een gewiekst plan, waarbij Jens al snel uit de groep gestoten wordt. Hij moet in zijn eentje zien te overleven! En dat is nog lang niet zo eenvoudig als je zou denken, in de natuur. Gelukkig heeft Jens daar de nodige ervaring en kennis van.

Conclusie over Challenge

Het is Annemarie Bon wederom gelukt om een super spannend boek te schrijven dat heel dicht bij huis ligt. Nou ja – in Spanje, in dit geval – maar wel met een ongelofelijk inlevingsvermogen in de puberbreinen. Challenge is vlot geschreven, hoewel het begin misschien een tikje traag is. Frank en Sofie zijn niet echt aardige mensen – opdringerig en een beetje vreemd, maar ik kan me voorstellen dat Jens met ze optrok. Het avontuur zelf is spannend en het verhaal heeft een spannend einde.

Door:
Score: Challenge krijgt 9 van de 10 punten.

Challenge,