Boek recensie: Broederschap van de Bok, Reggie Naus

Mede dankzij de Efteling hadden we er al mee kennisgemaakt: de legende van de Bokkenrijders: een boevengezelschap uit de 18e eeuw die zich op bokken voortbewoog – en als je weet dat de duivel destijds mensen nog echt schrik aanjoeg en de bok gelijk stond aan een duivels beest, weet je al wel genoeg. Die mensen maakten iedereen zo doodsbang, dat ze eigenlijk niets meer hoefden uit te spoken. Maar ze meenden dat het beter was om daad bij woord te voegen: met veel geweld voerden ze hun praktijken uit. Het Broederschap van de Bok is het staartje van deze oude legende, dat je helemaal meeneemt naar… onze huidige tijd!

Tijdsprong

Het verhaal van broederschap  van de Bok wisselt dan ook per hoofdstuk. Het ene hoofdstuk speelt zich af in de verleden tijd, waar bokkenrijder Peter het niet zo eens is met de manier van handelen van de Bokkenrijders. In onze tijd beleven Anna en haar dochter Fleur in Maastricht ook een bijzonder avontuur. Het lijkt er namelijk op dat de Bokkenrijders weer terug zijn van weggeweest. Maar hoort daar ook die gewelddadigheid bij? Of streeft dit genootschap eerder het idee na dat het verschil tussen rijk en arm niet zo groot moest zijn?

Oud en nieuw

In dit spannende boek, dat soms wel heel erg spannend wordt (wees gewaarschuwd! Het is echt een young adult-boek!) brengt een oude legende weer helemaal tot leven door bepaalde elementen van de oude legende over te brengen naar het heden. Het feit dat zowel Peter als Anne en Fleur een bijzonder spannend avontuur beleven, maakt het alleen maar wenselijker om het boek zo snel mogelijk uit te lezen. Het boek leest dan ook vlot weg – je valt van het ene avontuur in het andere!

Ga direct naar Broederschap van de bok op BOL.com.

Recensie over Broederschap van de bok

Reggie Nauw heeft een bizar spannend boek geschreven. Het is vlot geschreven en brengt je terug in de tijd van de Bokkenrijders, een legendarisch roversgenootschap dat Zuid-Nederland in de 18e eeuw onveilig maakte. Dat die roversbende nu nog een staartje heeft… dat had niemand kunnen denken. Toch blijkt het zo te zijn… in het tegenwoordige Maastricht gaan Anne en Fleur op zoek naar de reden en oorsprong van alle rare symbolen die ze tegenkomen.

Broederschap van de bok,
Uitgever: Ploegsma, 256 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789021676722. Prijs: 18.50 euro.