Boek recensie: Bovenwereld 2: De magiërs, Scarlett Thomas

de bovenwereld 2 de magiers

In het eerste boek van De Bovenwereld: Drakendal heb je kennisgemaakt met een paar heel bijzondere kinderen, met Fee als schitterend middelpunt. Zij had een bijzondere band met haar grootvader, iemand die niets wilde weten van de felbegeerde magie waar iedereen het over heeft. Na zijn overlijden ontdekte Fee echter dat haar grootvader juist heel veel wist over magie. Dat hij zelfs een magiër was. Met veel pijn en moeite wist ze, samen met de hulp van haar nieuwe vrienden, de oude boeken van opa Goedhart te redden. Eén boek in het bijzonder trok Fee aan: Drakendal. Een boek waar ze letterlijk in verdween, en die haar na het lezen ervan voorzag van een krachtige nieuwe gave en een handig voorwerp: een kaartje waarmee ze kon reizen tussen de normale wereld en de bovenwereld. Andere magiërs, de Diberi, hadden het echter voorzien op de overgebleven boeken van haar grootvader. Het waren namelijk Laatste Exemplaren. Als je die leest en daarna vernietigt, ontvang je de krachten ervan en wordt je dus een krachtigere tovenaar!

De magiërs

In dit deel is een kwaadaardige uitgeefster van Uitgeverij Lucifer, Izenea Prestigius, bezig om van een populair kinderboek een Laatste Editie te maken. Ze roept alle mensen op om hun exemplaar aan de uitgeverij te verkopen voor maar liefst 50 euro – en dat is heel wat geld nadat de wereld overhoop heeft gelegen. Er wordt dus gretig gehoor aan gegeven. Het geld is geen probleem. Er is namelijk een steenrijke man die het laatste exemplaar wil kopen voor heel veel geld. Gewoon, omdat het kan. Maar is dat wel zo? Fee vermoed dat er meer achter steekt. Ze is echter ook druk bezig met het terugkrijgen van haar magische voorwerpen, haar Troeven, die door haar vader zijn afgenomen…

Vrienden op avontuur

Maar er is nog meer aan de hand. In dit boek is het namelijk niet Fee, maar Max die in een boek verdwijnt. Een bizar boek over een magiër die mensen kan beïnvloeden. Deze mensen, charlatans, spelen een grote rol in Bovenwereld 2: De Magiërs. Er zijn echter nog veel meer elementen die een rol spelen in dit deel, met name de verschillende soorten van magie en de aanleg daarvan zijn heel belangrijk. Zo is er de wijsgeer Max (eigenlijk Maximiliaan), de krijger Wolf, de genezeres Lexie en de aanhanger van wereldse magie Jade. Ieder heeft zo zijn eigen obstakels en uitdagingen in De Bovenwereld 2: Magiërs.

Recensie over De Bovenwereld 2: Magiërs

Zoals bijna ieder tweede deel mist ook Magiërs een beetje van de magie en de originaliteit van het eerste boek. Dat maakt het echter meer dan goed door je nog dieper kennis te laten maken met de magische wereld waarin Fee en haar vrienden leven. Je leest en leert veel over de afzonderlijke personen. Dat remt soms een beetje af, maar geeft het boek wel meer diepgang.

Door: CooleSuggesties
Score: De Bovenwereld 2: De Magiërs krijgt 8 van de 10 punten.

De Bovenwereld 2: De Magiërs, Scarlett Thomas