Boek recensie: 400 minuten, Jack Heath

400 minutenSpannende verhalen voor kinderen? Die zijn er niet zo heel erg veel. Ja, d’r zijn er wel, maar die gaan vaak over fantasiewerelden, volgestouwd met magie en vreemde wezens. Echt spannende boeken zou je kunnen vinden in de Bodyguard-reeks, maar ook in de boeken van Jack Heath. Eerder recenseerden we al 300 minuten, een verzameld werk met tien verhalen die je elk in een half uur kunt lezen, wanneer je op een normaal tempo leest.

Vervolg op korte verhalen

In het boek 400 minuten lees je geen vervolg op de avonturen van 300 minuten: er staan gewoon tien nieuwe verhalen in, ieder uniek op zijn eigen manier. Iedere situatie duurt veertig minuten. Een situatie van leven op dood, in de meest uiteenlopende omstandigheden. Zo beklim je een gletsjer die op het punt van smelten staat, duik je in de diepzee op zoek naar ijzer, moet je schuilen in een afvalpers vanwege een auto-ongeval en ga je in de diepste jungle op zoek naar bijzondere beesten.

Razendsnelle verhalen

Het mag duidelijk zijn: als je in een half uur leest over gebeurtenissen van 40 minuten, dan laat je bijna geen seconde ongemoeid. De verhalen in 400 minuten zijn dan ook ontzettend spannend. Je leest ze bijna realtime! En dat maakt het boek ook zo goed. Korte verhalen, die je stuk voor stuk makkelijk tussendoor kunt lezen, die zo spannend zijn dat je gewoon moet blijven doorlezen. Achtervolgingen, gevaarlijke dieren, op onderzoek in een dierentuin…

Conclusie over 400 minuten

Net als 300 minuten is dit vervolg ook om van te smullen. De verhalen in deze bundel verschillen heel erg van elkaar, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je van elk ontzettend zult genieten. In de kantlijn van het boek vind je een tijdlijn, die langzaam aftelt van 40 minuten naar 0. Je kunt dus een beetje inschatten hoe lang het verhaal nog duurt.

Door:
Score: 400 minuten krijgt 8 van de 10 punten.

400 minuten,