Boek recensie: 40 verbluffende desserts, Bart Ardijns

Zoals jullie misschien wel weten (en als je dit blog al lang volgt dan is dat zo) ben ik een echte zoetekauw. Niemand in mijn omgeving zal daar ook maar een seconde over twijfelen. En als je die naam hebt, kun je hem maar beter koesteren. Vol smaak heb ik dan ook zitten bladeren in het boek 40 verbluffende desserts, bedacht (of moet ik zeggen: ontworpen) door patissier Bart Ardijns. En alleen al bij het zien van deze desserts loopt het water me in de mond.

Receptenboek

Wat je bijna zou vergeten, is dat 40 verbluffende desserts niet bedoeld is als plaatjesboek, maar dat het ook de bedoeling is dat je de recepten thuis zelf kunt namaken! En ik moet zeggen: dat is in dit geval nog niet zo eenvoudig. Want waar veel kookboeken toch kiezen voor de gemakkelijke weg, voor technieken die de meeste amateur koks zonder problemen beheersen, maakt deze patissier liever gebruik van zijn eigen kennis en kunde om het fenomeen “toetje” na ongekende hoogtes te verheffen. Niet dat de gebruikte technieken onmogelijk zijn om thuis te maken, dat zeker niet. Maar de nagerechten zijn veelal opgebouwd uit verschillende onderdelen die afzonderlijk bereid moeten worden en een kunstige wijze worden samengesteld. Leuk detail: 15 van de recepten zijn variaties op de alom bekende recepten als flan au caramel of een moulleux au chocolat.

Bouwplan

Wat ik best bijzonder vond aan het boek 40 verbluffende desserts zijn de schetsen die ten grondslag liggen aan de recepten. Bart heeft niet alleen gekeken naar smaken en texturen die bij elkaar passen, maar heeft ook een ruim aandacht geschonken aan het creëren van iets oogstrelends. Met een overzichtstekening van een bordje krijg je te zien welke onderdelen er allemaal gemaakt moeten worden, en hoe het nagerecht opgebouwd dient te worden. En dat blijkt niet alleen een heel bijzondere manier van uitleggen, maar ook erg praktische. Je ziet in één oogopslag hoe de kok te werk is gegaan.

Conclusie over 40 verbluffende desserts

De naam van het boek de inhoud absoluut eer aan: in dit boek vind je verbluffende desserts. Ik zou het proeven van alle 40 recepten bijna tot een levensdoel verheffen, ware het niet dat ook ik besef dat er belangrijkere dingen zijn dan toetjes… De foto’s in het boek zijn bijzonder sfeervol en smaak makend. De recepten zijn helder uitgelegd (maar niet altijd eenvoudig van aard). Gaaf detail vond ik de bouwschetsen waarmee ieder recept wordt verduidelijkt.

Door:
Score: 40 verbluffende desserts krijgt 8 van de 10 punten.