Boek recensie: 13 minuten, Sarah Pinborough

Op school is het soms een harde strijd om de populariteit, om wie er echt vooraan mag staan. Soms lijkt dat al vanaf de eerste dag duidelijk, maar andere keren kan zoiets ineens veranderen. Dat is een beetje de tendens van het boek 13 Minuten, geschreven door Sarah Pinborough. 13 Minuten is een spannende jeugdthriller, waar je nekharen soms van overeind gaan staan, maar wat je soms ook wat doet wegdommelen. Daarover dadelijk meer.

Het verhaal van 13 minuten

De titel 13 minuten komt van het reanimatieproces wat Natasha ondergaat nadat ze levenloos in een rivier is gevonden. Na 13 minuten begint haar hart weer te kloppen, haar leven gaat weer verder. Helaas is er veel gebeurt in die tijd. Het belangrijkste is wel dat Natasha geen idee meer heeft hoe ze in het koude rivierwater terecht is gekomen en wat er voor die tijd is gebeurt. Dat zal het politie-onderzoek moeten uitwijzen, maar ook door gesprekken met Natasha’s psychiater en fragmenten uit haar dagboek komen we steeds meer te weten over de geschiedenis die voorafging aan het ijskoude ‘ongeluk’.

Vriendinnen

Een heel belangrijke rol in het geheel is voorbehouden aan de vriendinnen van haar school. Aangezien Natasha tot één van de populairste meisjes van de klas wordt gezien, heeft ze heel wat vriendinnen. Sommigen zijn echt, anderen wilden graag bij de elite horen, en anderen zijn lang vergeten. Een daarvan, Becca, een onbeduidend en stil meisje, speelt een grote rol in het hele verhaal. Ook zij komt regelmatig aan bod, net als Hayley en Jenny, van wie je zo nu en dan ook sms-berichten tegenkomt in het boek.

Aanleiding

Stukje bij beetje komen er steeds meer puzzelstukjes aan het licht die vertellen hoe de vork in de steel zit, en hoe hard de tieners eigenlijk kunnen zijn. Genadeloos en kil is Natasha een hak gezet, en jij zult ontdekken wie en waarom. Daarbij komen er zo nu en dan een paar verrassende wendingen aan bod, maar vaak is het redelijk gesneden koek. Het verhaal kabbelt rustig voort, van het ene verlossende moment naar het volgende. Je zou kunnen zeggen dat het verhaal juist mist in vaart, in tempo, wat het wat minder toegankelijk maakt.

Recensie over 13 minuten

Dit boek is niet een van de meest snelle en dynamische thrillers die je in huis kunt hebben, maar het is wel een boeiend verhaal. Het is redelijk rechtlijnig, met weinig echt verrassende wendingen. De schrijfstijl is eenvoudig en vlot, het is makkelijk te lezen. Een toegankelijke young adult-thriller dus, die laat zien hoe bikkelhard het er aan toe kan gaan op de middelbare school!

13 minuten,
Uitgever: Van Goor, 368 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 15 jaar. ISBN: 9789000355709. Prijs: 18.99 euro.