In het boek der spiegels is niets wat het lijkt

Boek der spiegels is een ontzettend spannende thriller die je meeneemt naar de concurrentiestrijd binnen de academische wereld. En binnen de mannenwereld, als het daarom gaat. Het verhaal begint wanneer een uitgever een paar hoofdstukken ontvangt van een manuscript, dat de titel Boek der Spiegels draagt. Het lijken de memoires te zijn van Richard Flynn, waarin hij vertelt over de gebeurtenissen van 1987. In dat jaar is namelijk een vooraanstaand hoogleraar vermoord: Joseph Wieder. In de eerste hoofdstukken van het manuscript lijkt het erop alsof Richard Flynn meer van de zaak weet: zou het een bekentenis zijn? Of een lang verzwegen getuigenverslag?

Speurtocht

Het duurde even voor de redacteur, Peter Katz, contact zoekt met Richard Flynn. Helaas lukt hem dat niet – de beste man blijkt overleden te zijn. De vraag is echter: waar is de rest van het manuscript? Peter roept de hulp in van een freelance journalist, die er van houd om echt op onderzoek uit te gaan. Het boek wisselt vanaf dat moment naar het punt van deze journalist, John Keller,en zijn zoektocht naar de waarheid. Zijn enige houvast zijn de eerste hoofdstukken van het manuscript (dat ook jij als lezer te zien krijgt, uiteraard, en bijzonder spannend geschreven is). John gaat graven met behulp van de paar namen die hij weet op te duikelen. Stiekem zijn er dat nog al wat. Maar de belangrijkste persoon, Laura, met wie Richard zou hebben samengewoond tijdens zijn studie en een vurige relatie heeft gehad, blijkt van de aardbodem verdwenen. Toch lijkt deze Laura een sleutelfiguur te zijn in het manuscript van Richard. Zij werkte samen met professor Wieder aan een geheim onderzoek op het gebied van geheugenverandering en bracht Richard met de professor in contact. Het boek der spiegels lijkt een enorme spiegel naar het verleden te zijn, maar helaas is die spiegel nog lang niet compleet.

Geheugenspelletjes

Langzaam maar zeker komt John Keller steeds dichter bij de waarheid. Hij weet steeds meer mensen op te trommelen en te ondervragen, waaronder ook de gepensioneerde agent Roy Freeman. Roy had in 1987 meegewerkt aan het onderzoek op de moord op professor Wieder. Hoewel hij inmiddels niet meer bij de politie werkt, gaat hij toch op eigen houtje verder op onderzoek. Een goede therapie om zijn Alzheimer tegen te gaan, aldus zijn huisarts, en de vele aanleidingen die Frank met hem heeft overlegd vormen een mooie basis om de zaak weer af te stoffen. Maar zal het hem wel lukken om de meer dan dertig jaar oude zaak op te lossen? In het boek der spiegels is één ding zeker: er is niets zeker, en geheugen blijkt een lastig instrument, dat makkelijk te beïnvloeden is…

Kluedo

Inmiddels zijn we bijna aan het einde gekomen van de Boek der Spiegels blogtour. Veel bloggers hebben aan deze queeste meegewerkt, en iedere dag een hint online gezet. Hieronder zie je de banner met alle spelregels. Weet jij het antwoord? Mail dat dan naar publiciteit@awbruna.nl! Onze hint: het is niet de bijl!

Conclusie over Boek der spiegels

Boek der Spiegels is een spannende speurtocht naar de waarheid. Doordat er drie verschillende personen bezig zijn met het onderzoek heb je ook telkens een nieuwe invalshoek en nieuwe inzichten in de verzamelde informatie. Dan pas valt op hoe je zelf beïnvloed wat je waarneemt, waar je op let en waar je je in vastbijt. Maar nog meer valt je op hoe de geschiedenis langzaam verandert – ieder van de verdachten heeft een heel andere visie. Toch moet er één waarheid zijn. Welke is dat? En waarom is de professor vermoord?
Door: CooleSuggesties
Score: Boek der spiegels krijgt 4,3 van de 5 punten.

Boek der spiegels, E.O. Chirovici