logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Boek recensie: Boeddha’s Business en Boeddha’s dieet

In onze huidige maatschappij draait veel van wat we doen om uiterlijk vertoon en het idee dat mensen iets van ons moeten (en zullen) vinden. Daardoor vergeten we soms waar het echt om gaat, wat echt belangrijk is in het leven. In de boeken Boeddha’s Business en Boeddha’s dieet laat Dan Zigmond (samen met Tara Cottrell) zien hoe de oude gedachtestroming van het boeddhisme juist nu weer heel actueel is.

Oude wijsheid

Natuurlijk is het boeddhisme een heel oude stroming. De wereld stak toen heel anders in elkaar. Er waren nog geen kantoren, geen computers, geen Instagram en Facebook. De sociale druk was daardoor minder, maar dat wil niet zeggen dat het er niet was. Uit het boeddhisme zijn er dan ook duidelijke uitspraken over veel elementen in het dagelijks leven, die we vandaag nog altijd meemaken. In een uitvergrootte vorm, wellicht, maar toch. Boeddha’s business en Boeddha’s dieet laten je zien hoe we omgaan met ons dagelijks leven op de werkvloer en in de keuken, en hoe je meer bewustzijn kunt krijgen in deze terugkerende bezigheden.

Bewust

De grootste boodschap is eigenlijk dat je meer leeft in het nu, dat je jezelf bewust wordt van het heden en van het effect dat je hebt op de wereld om je heen. Je zou het mindfulness kunnen noemen, maar in feite gaat het iets verder dan dat. Beide boekjes drukken je op een aangename manier met de neus op de feiten, laten je zien hoe vreemd je eigenlijk bezig bent. Laat jij je ook zo veel afleiden door social media of games op je telefoon? Of eet je als je blij bent… of het even zwaar hebt? En hoe hoog liggen die latten? Jaloezie, afgunst, hebzucht en eigendunk zijn karaktereigenschappen waar in het boeddhisme op wordt neergekeken. Ze worden erkend, maar niet gewaardeerd. Hoe ga jij daar mee om?

Ga direct naar Boeddha’s Business en Boeddha’s dieet op BOL.com.


Recensie over Boeddha’s business en Boeddha’s dieet

Het boeddhisme krijgt niet veel aandacht in onze samenleving, maar is nog altijd actueel en past helemaal in onze wereld. De boeken laten zien hoe jij je zou kunnen gedragen op de werkvloer, maar ook hoe je beter kunt omgaan met je eten. Het doel? Jouzelf een rustiger en stabieler leven bieden, waarbij je ook aandacht hebt voor je omgeving, anderen en de toekomst. Stap voor stap kijk je bewust naar je leven, zodat je met kleine stapjes aanpassingen kunt maken. Het boek is toegankelijk geschreven en bevat veel praktijkvoorbeelden. Soms komt het een tikje belerend of afstandelijk over, dat is jammer. De boodschap is echter verhelderend en helemaal actueel!

Score: 7


Informatie

Boeddha’s Business en Boeddha’s dieet,
Illustrator: nvt
Uitgever: Altamira, 256 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789401304610. Prijs: 18.99 euro.


Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.