Boek recensie: Bloemen voor mijn dochter, Sarah Jio

Bloemen voor mijn dochter is een prachtig geschreven en meeslepend verhaal over familie, liefde, overleven en de offers die mensen brengen voor hun geliefden. Sarah Jio gebruikt voor dit boek een dubbele tijdlijnindeling, waarbij je wisselt tussen 2009 en de Tweede Wereldoorlog. De koppeling tussen die twee tijdsperiodes is een appartement in Parijs, waar beide vrouwen wonen.

Nieuw begin in Parijs

Zoals gezegd speelt de ene tijdlijn zich af in 2009. Daar loop je mee met Caroline, die door een ongeluk geheugenverlies heeft gekregen. Na een tijdje wordt ze uit het ziekenhuis ontslagen, eigenlijk vooral omdat ze blijkbaar geen familie heeft die haar is komen opeisen. Het ziekenhuispersoneel brengt haar daarom naar het appartement dat op haar identificatie staat. Daar begint ze langzaam aan het proces van het opnieuw samenstellen van haar leven. Terwijl ze in de buurt mensen tegenkomt die haar kenden en kijken hoe ze behoedzaam om haar heen draaien, beseft Caroline dat ze waarschijnlijk een behoorlijk triest en eenzaam bestaan ​​heeft geleefd. Ze was absoluut geen leuk mens om mee te leven, dat is duidelijk. Inmiddels is ze echter veranderd en maakt ze makkelijker contact. Zo krijgt ze een fijne relatie met de knappe chef-kok uit in het restaurant dat ze regelmatig bezoekt. Maar naarmate hun relatie bloeit, begint ze een paar vage herinneringen terug te krijgen van een man en een jong kind. Wie zijn dat, hoe passen ze in haar leven? Zo ja, waar zijn ze nu?

Oorlogstijd

De andere tijdlijn speelt zich af in 1943, op het hoogtepunt van de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk. Hier volg je de jonge weduwe Celine, die samen met haar jonge dochtertje bij haar vader woont. Het is lastig leven, in het door de nazi’s bezette Parijs. Wanneer een Duitse officier interesse toont in Celine en zij hem afwijst, legt hij de joodse achtergrond van haar familie bloot, dwingt hij hun bloemenwinkel te sluiten en zet hij vervolgens Celine’s vader gevangen. Hij probeert zelfs haar dochter van Celine af te nemen. Celine wordt opgesloten in zijn appartement, maar niet voordat haar dochter zich losbreekt en bij het betreffende appartement naar binnensluipt. Celine moet nu niet alleen vechten voor haar eigen leven, ze moet ook haar dochter onder de neus van de vijand verborgen houden.

Ga direct naar Bloemen voor mijn dochter op BOL.com.

Recensie over Bloemen voor mijn dochter

Het is bizar om een boek te lezen met twee zo verschillende verhaallijnen, waarbij je beide verhaallijnen wil blijven lezen. De link tussen de tijdsperiodes wordt gelegd via een dagboek, dat Celine heeft verborgen in het appartement en dat Caroline in haar momenten van verveling terugvind. Het was best spannend om Caroline’s situatie te volgen om haar geheugen terug te krijgen als Celine’s situatie om de nazi’s te overleven en koste wat kost haar familie te beschermen. Soms duurden die delen best lang, waardoor je het contact met de andere tijd even verloor. Voor een groot deel zijn het echt twee aparte verhalen, pas later in het boek wordt de koppeling gemaakt. Het einde is zonder meer indrukwekkend. Een aanrader voor fans van WW2 historische fictie, maar ook voor fans van Parijs of innemende romans.

Bloemen voor mijn dochter,
Uitgever: Boekerij, 350 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789022587287. Prijs: 19.99 euro.