Boek recensie: Bloedgevaar, Kate Kriske

Het team van SPAT, een groepje jongeren met een handicap die getraind worden als geheim agent, maakt in Bloedgevaar weer een spannend nieuw avontuur mee. Het team, waarvan Vic(toria) en Marcus in deze serie de hoofdrol vormen, maken echter langzaam plaats voor de andere kleurrijke karakters van de reeks spannende jeugdboeken. In dit boek staan de kleine Delphine en hoog-intelligente computerdeskundige David namelijk centraal.

Vervolg

Het leuke van de serie Vic Falls (die inderdaad is opgedragen aan hoofdpersoon Vic) is wel dat het een doorlopende serie is. De vorige delen hebben hun uitwerking op het verloop van deze serie. Daardoor krijg je echt een soapachtig tafereel, waarbij het een echte meerwaarde is wanneer je de eerdere boeken hebt gelezen. Geen nood overigens als dat niet zo is, de verwijzingen worden in de regel netjes aan je uitgelegd… en anders hebben ze geen functie voor het verhaal.

Manga hackers

In Bloedgevaar wordt het team van SPAT opgedeeld in twee stukken. Na hun laatste spannende missie namelijk is het eigenlijk tijd voor rust, maar helaas… misdaad wacht niet op een pauze van de misdaadbestrijders! Door de zus van Hattori, de sensei van het SPAT-team, worden de kinderen opgeroepen om een van de belangrijke personen van een grote uitgeverij van Manga-strips te beschermen. Hij wordt namelijk bedreigd met de dood. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de dood van zijn broer en neefje geen toeval waren… en dat Jiro de volgende is. Delphine wordt ingezet om de zaak te onderzoeken. Zij moet zich voordoen als zijn dochter – die heeft hij immers al in geen jaren gezien. Vic en Marcus staan Delphine bij als leden van de fanclub, die een verslag komen doen van het festival dat wordt georganiseerd rondom het 100-jarige bestaan van de uitgeverij. Ze duiken in de wereld van Japan, Samoerai en de vele bekrompen idealen die de Japanse zakenlieden hebben ten opzichte van werk, vrouwen en tradities. Ondertussen is David uitgenodigd voor een grootse Hackathon in Las Vegas, waar hij samen met kunstkenner Melvin naartoe is. Hij weet de ene ronde na de andere te overleven. Toch hangt er hem een gevaar boven het hoofd, wat niemand durfde te vermoeden.

Ga direct naar Bloedgevaar op BOL.com.

Recensie over Bloedgevaar

Bloedgevaar verwijst naar een bloedstollingsziekte die in de familie van Jiro heerst. De jongelui van Spat worden weer ingezet vol gadgets en handige snufjes binnen handbereik. Marcus is er als stoere freerunner als enige bij zonder handicap of lichamelijke afwijking, verder laten alle SPAT-leden zien dat ze ook met hun beperking zonder meer hun mannetje (of vrouwtje) staan. Het boek is vlot geschreven en laat duidelijk zien dat Kate Kriske zich heeft ingelezen in het boek. Jammer is wel dat de aandacht van Vic en Marcus afdwalen… wie is nu de hoofdpersoon van het boek? Soms heeft het verhaal en wat belerend toontje, wanneer er wat nieuws wordt geleerd en wordt er wel erg veel uitgelegd. Desondanks heeft het boek een flink tempo, een paar leuke wendingen en genoeg actie voor jongens en meisjes.

Bloedgevaar,
Uitgever: Van Halewyck, 240 pagina’s, paperback.
Vanaf: 14 jaar. ISBN: 9789461319739. Prijs: 17.50 euro.